فیلوجامعه‌شناسی

فیلوجامعه‌شناسی

جمع‌بندی‌دسـ☷ـتنامه‌نظریه‌های‌جامعه‌شناسی... چرخش مدرن ... سبک متمایز علوم اجتماعی قاره‌ای... اصحاب دائره‌المعارف

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    اصحاب دائره‌المعارف در فرانسه، ایدئولوگ‌های انقلاب فرانسه بودند که تحت نفوذ پدران روشنگری (بیکن و دکارت) تفکر مدرن و رویکرد خاص آن به عقلانیت را آشکارا به تمام صحنه‌های حیات انسانی، بویژه حیات اجتماعی سرایت دادند. دائره‌المعارف که به ویراستاری دنیس دیدرو نوشته شد، نخستین اثر منظمی است که برگردانی مدرن از مفاهیم پیشامدرن ارائه می‌دهد. افرادی مانند دیدرو، منتسکیو، ولتر، ژان ژاک روسو، فریدریش مِلشیور، بارون فون گریم (اصحاب دائره‌المعارف)، کندرسه و کنت مفاهیم پیشامدرن را بر اساس عقلانیت خودبنیاد این‌جهانی کپرنیکی به مفاهیم مدرن ترجمه کردند. این مفاهیم همان مفاهیمی بودند که ابعاد اساسی انقلاب فرانسه را معین کردند؛ مفاهیمی مانند برابری که مبتنی بر ادعای برابری انسان‌ها در عقلانیت ابزاری و نفی خرد پیشامدرن بود.

▬    بدین ترتیب، مدرنیسم مجموعه‌ای از آراء و عقاید، دیدگاه‌ها، ارزش‌ها و هنجارهایی شد که از سوی فلاسفهٔ عصر روشنگری و زمینه‌سازان آن (رنه دکارت، باروخ اسپینوزا، تامس هابز، جان لاک، پیر بایل، امانوئل کانت، شارل دوسکوندا بارون دو مونتسکیو، ولتر، دنیس دیدرو و اصحاب دائره‌المعارف، ژان ژاک روسو، دیوید هیوم، سزار بچاریا، بنجامین فرانکلین، تامس جفرسون و…). این فلاسفه، چه فلاسفهٔ موسوم به «تجربه‌گرایان» و چه فلاسفهٔ مشهور به «عقل‌گرایان»، برداشت خاص تقریباً واحد و مشترکی از مقولهٔ «عقل» داشتند؛ عقلانیت قوه و استعدادی است که تمام ابنای بشر یا انسان‌ها، از آن جهت که انسان هستند از آن بهره‌مندند و این دخلی به ویژگی‌ها و خصوصیات متمایز فردی، فرهنگی، نژادی، قومی و تاریخی ندارد. این برابری در عقلانیت خصوصاً به علت نوع خاص آن است. این عقل بیانگر شیوه‌هایی برای اندیشیدن و دیدن واقعیات «عینی» دربارهٔ جهان است. از آنجا که جهان عینی برای همه در دسترس است و نیازی به کشف و شهود ندارد، پس، همه به یک سان صلاحیت اظهارنظر عاقلانه را دارند و دیگر صلاحیت‌های تئوریک و شهودی پیشامدرن ضرورتی ندارد. این چنین می‌توان فهمید که چه جهان‌بینی‌ای اقتصاد لیبرال و دموکراسی را به عنوان دو ضرورت اخلاقی دیکته کرد.


▀█▄ دنیس دیدرو
▬    دنیس دیدرو، ویراستار دائره‌المعارف نظام فلسفی ثابتی نداشت و اندیشه‌اش پیوسته در حال تغییر بود. او که تحت تأثیر هالباخ قرار داشت در توجیه مادی بودن انسان بر آن بود که برای خدا غیرممکن نیست که به ماده قوهٔ اندیشه ببخشد و کسانی که اندیشه را مختص ذهن می‌دانند در واقع، خدا را از این‌که بتواند به ماده قوه اندیشه عطا کند ناتوان می‌انگارند. از نظر او آدمیان و جانوران در واقع، از یک سرشت‌اند، هر چند ساختمان متفاوتی دارند. از نگاه او اختلاف آن‌ها در قوهٔ ادراک صرفاً ناشی از اختلاف جسمانی آن‌هاست. او بر آن بود که همهٔ پدیده‌های نفسانی قابل تأویل به مبانی وظایف‌الاعضایی هستند و احساس آزادی و اختیار توهمی بیش نیست.
▬    از نظر او ادیان تاریخی، مانند یهودیت و مسیحیت مانعه‌الجمع‌اند و دور از تساهل. آن‌ها مولود خرافه‌اند؛ در دوره‌هایی از تاریخ آغاز شده‌اند و همه نابود خواهند شد. ولی، ادیان تاریخی بر دین طبیعی استوارند که یگانه دینی است که همیشه وجود داشته است و به جای آن‌که مردم را از هم بگسلد به هم می‌پیوندد. در مرحلهٔ بعدی اندیشه‌اش به الحاد روی می‌آورد و دین طبیعی را نیز به کناری می‌افکند و مردم را به آزاد نمودن خود از یوغ دین فرامی‌خواند. بعدها دیدرو نوعی از وحدت وجود طبیعی‌مذهبانه را پیشنهاد می‌کند. همهٔ اجزاء طبیعت در نهایت امر یک وجود واحد، یعنی، کل یا همه را تشکیل می‌دهند.

▀█▄ فرانسوا-ماری آروئه ولتر
▬    در فضای روشنفکری فرانسه نقش ولتر بسیار اهمیت دارد. او خود بر آن است که می‌خواهد از جایی که بوسوئه متوقف شده بود، ادامه دهد. در عین حال، در آثار او فقدان نگرش مبتنی بر الهیات قدیس اگوستین و بوسوئه جلب توجه می‌کند. بوسوئه بر آن بود که امپراطوری‌ها غالباً ارتباط ضروری‌ای با تاریخ قوم برگزیده خدا دارند. همّ بوسوئه مصروف مطالعه‌ی مناسبات مشیت الهی با قوم برگزیده و حاکم بود. مشیت الهی بر هر قومی قرار گیرد آن قوم برگزیده می‌شود و جریان تاریخ را مطابق مشیت عالی الهی تعیین خواهد نمود. نتیجه نهایی بوسوئه این است که هیچ‌کس نمی‌تواند بر جریان تاریخ موافق تدبیرها و آرزوهای خویش حکومت کند. تنها خداست که می‌داند که چگونه همه چیز را تحت حکومت خویش درآورد. به عبارتی تعبیرات تاریخی علل جزیی خود را دارند، ولی، در عین حال، مشیت الهی در عملکردهای این علل جزیی و از طریق آن‌ها تحقق می‌یابد.
▬    در مقابل، تصور تاریخ به عنوان تجلی تدبیر الهی و قائل شدن به غایتی فوق طبیعی برای تاریخ در اندیشهٔ ولتر جایی ندارد. در نظر او تاریخ عرصهٔ تأثیرات متقابل اراده‌ها و انفعالات نفسانی آدمی است و پیشرفت در صورتی میسر است که انسان از شرایط حیوانی فراتر رود و عقل حاکم شود، خاصه وقتی که این عقل به شکل استبداد روشن‌اندیشانه درآید. در واقع، ولتر اندیشهٔ نوعی مطالعه تجربی تاریخ را بدون پیش‌فرض‌های جزمی پیش می‌کشد. تاریخ، محصول اراده‌ها و انفعالات انسانی است نه ارادهٔ خدا. ولتر بر آن بود که بدون انفعالات نفسانی پیشرفت آدمی میسر نمی‌شود. زیرا، انفعالات نیروی محرکی در آدمی‌اند؛ آن‌ها به منزله چرخ‌هایی‌اند که ماشین‌ها را به حرکت درمی‌آورند.
▬    ولتر در بیان مناسبات انسان با تاریخ بر آن بود که هر چیزی علتی دارد؛ پس، ارادهٔ انسان هم علتی دارد. بنا بر این، انسان نمی‌تواند جز بر اثر آخرین اندیشه‌ای که حاصل کرده است اراده کند. به همین سبب است که لاک فرزانه را یارای به زبان راندن نام آزادی نیست. وقتی که ما انگیزه‌ای داریم، ارادهٔ ما را همین انگیزه‌ها تعیین می‌کنند و این انگیزه‌ها همواره نتیجهٔ نهایی دریافت یا غریزهٔ مایند. اراده علت یا انگیزشی بلافصل دارد و این انگیزش آخرین اندیشه‌ای است که حاصل شده است. ولی، در عین حال، ممکن است انسان را آزاد بدانیم در این حد که عمل بکند یا نکند. از نظر ولتر ارادهٔ انسان آزاد نیست، ولی، افعال او آزاد است؛ حتی، فرد در عمل نیز تحت جبر محیطی است. ولتر نتیجه می‌گیرد آن اردهٔ آزادی که شعور عامه تصور می‌کند، آن است که انسان می‌تواند هر گاه توان انجام فعل اراده‌شده‌ای را داشت، به دلخواه خود عمل کند.
▬    در عین حال، از نظر او خدا ما را چنان سرشته است که با گذشت زمان به ضرورت عدالت پی می‌بریم و ارادهٔ معطوف به آن خواهیم داشت. درست است که ولتر ما را متوجه تنوع اعتقادات اخلاقی می‌کند، ولی، از سوی دیگر، قوانین طبیعی هست که آدمیان در چهار گوشهٔ جهان به آن موافق‌اند. خدا انسان را از عواطف و احساسات خلل‌ناپذیری برخوردار کرده است که پیوندهای جاودان می‌سازند و قوانین بنیادی جامعهٔ انسانی را به وجود می‌آورند. ظاهراً، محتوای قوانین بنیادی بسیار محدود است و عمدتاً عبارت‌اند از نیازردن دیگران و طلب کردن چیزهایی لذت‌آور برای خود، به شرط آن‌که این کار مستلزم آزار بی‌دلیل و هوسناکانه همنوعان نباشد.
▬    طرز فکر تکاملی که دنیای مدرن را در اوج صورت‌بندی‌های تاریخی جوامع می‌بیند، قبل از شکل‌گیری جامعه‌شناسی علمی نزد افرادی مانند ولتر، ویکو، هردر، و… مشهود بود.
مآخذ:...
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در شنبه, 17 اردیبهشت 1401 ساعت 11:17

حکمرانی به سبک استارت‌آپ...

فرستادن به ایمیل چاپ

برداشت آزاد از علیرضا عبداللهی؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    اندونزی در سال‌های اخیر توجه دنیا را به خود جلب کرده است. کشوری با ۱۷۵۰۰ جزیره، فرهنگ قومی متکثر (۱۳۰۰ قوم) و زبان‌های متنوع (۷۰۰ زبان) و رشد متوسط ۵ درصدی که بعد از چین و هند، پرسرعت‌ترین اقتصادی است که تریلیون دلاری شد. چشم‌انداز سال ۲۰۴۵ اندونزی - همزمان با صدمین سال استقلال - تبدیل شدن به اقتصاد چهارم دنیاست؛ با تولید ناخالص ۸.۹ تریلیونی و درآمد سرانه ۳۰ هزار دلاری. این رشد پرسرعت مرهون سیاست‌های رئیس‌جمهور محبوب، جوکو ویدودو معروف به جوکووی است؛ اولین رئیس‌جمهور اندونزی که از نخبگان نظامی و سیاسی نبود. او سال‌ها به کسب‌وکار مبل‌سازی و تجارت آن مشغول بود و در ۲۰۰۴ وارد عرصه سیاست شد. بعد از پیروزی در انتخابات ۲۰۱۴، او معامله با سایر احزاب سیاسی و دشمنان سابق را در پیش گرفت تا راه برای رویاهای جاه‌طلبانه او فراهم شود. مردم سخنرانی‌های ساده او را دوست دارند؛ ولی او نشان داده است در سیاست حفظ شرق و غرب هم تبحر دارد. او اوت سال پیش، پیشنهاد عضویت در بریکس را به‌دلیل تلقی تقابل با غرب، رد کرد و می‌خواهد بعد از ژاپن و کره‌جنوبی، سومین عضو آسیایی OECD باشد.

▬    جوکووی همچنین توانسته است سرمایه‌گذاران چینی را به اندونزی جذب کند و از ۲۰۲۰ به ازای هر یک دلار آمریکایی‌ها، چینی‌ها ۴ دلار در اندونزی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. حتی دولت او محدودیت‌هایی برای فروشگاه TikTok چینی ایجاد کرد و TikTok مجبور شد برای باقی ماندن در بازار اندونزی با ۶ میلیون مرچانت (فروشنده) و ۱۲۰ میلیون کاربر، به سراغ بازیگران محلی بیاید و در نهایت، ماه گذشته ۷۵ درصد سهام Tokopedia را خریداری کرد.

▬    اقتصاددانان نیز درباره سیاست‌های توسعه‌ای جوکووی زیاد صحبت می‌کنند. او صادرات مواد خام را محدود و شرکت‌هایی از جمله هیوندای و BYD را برای ساخت کارخانه تولید خودروهای برقی و ایجاد زنجیره تأمین در اندونزی ترغیب کرد. در ۲۰۱۹ خبر ساخت پایتخت جدید و کربن صفر نوسانتارا را با سرمایه‌گذاری ۳۴ میلیارد دلاری اعلام کرد که از نگاه اکونومیست، افتتاح آن مهم‌ترین اتفاق اوت سال ۲۰۲۴ خواهد بود.
▬    همچنین راه‌آهن پرسرعت جاکارتا-باندونگ که با سرمایه‌گذاری ۷ میلیاردی چینی‌ها سال گذشته افتتاح شد و پروژه‌های بسیاری مثل ساخت ۲۵ فرودگاه، ۱۸ بندر و هزاران کیلومتر بزرگراه و جاده با ۱۸۰ میلیارد دلار هزینه را به ثمر رساند. بازار نیروی کار اندونزی هم از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است. بیش از ۷۰ درصد نیروی کار در بخش‌های کم‌دستمزد مانند کشاورزی و ساخت‌وساز مشغول به‌کار هستند. ولی جوکووی اعتقاد داشت که منابع انسانی ماهر، کلید ورود اندونزی به دوران طلایی ۲۰۴۵ خواهد بود و این کار نیاز به اصلاح نظام آموزشی کشور داشت. اندونزی از ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۵ دارای مزیت جمعیتی خواهد بود و ۵۲ درصد جمعیت در سن بسیار مولد قرار می‌گیرند. وزرای قبلی آموزش و فرهنگ، همه از دو سازمان بزرگ اسلامی کشور بودند؛ ولی جوکووی برای رهبری اصلاحات نظام آموزشی نیاز به نوآوری داشت و سراغ ندیم مکاریم رفت که هیچ‌گونه سابقه سیاسی و کار دولتی نداشت. وزارتخانه او با ۵۰ میلیون دانش‌آموز سروکار دارد و ۳ میلیون معلمی که نیمی از آن‌ها لیسانس ندارند و زیرساخت‌هایی که به‌طور ناعادلانه در جزایر تقسیم شده است.
▬    برای سامان‌دهی یکی از بزرگ‌ترین نظام‌های آموزشی دنیا، مکاریم آموخته‌های Gojek را به‌کار گرفت؛ از جمله کاربرمحور بودن و انعطاف‌پذیری در شیوه تدریس. او همچنین تلاش کرد آموزش، همسو با علایق و استعدادهای دانش‌آموزان باشد و نظام رتبه‌بندی آن‌ها را حذف کرد. او با تجربه سرمایه‌پذیری، به دنبال برنامه Hyper Innovation و جذب حمایت بخش خصوصی و همکاری با دانشگاه‌های خارجی رفت. مکاریم با جنگ استعدادها بین کشورها آشنا بود و می‌دانست بین ثروت کشورها و توانایی جذب استعدادها پیوندی تزلزل‌ناپذیر وجود دارد. به گزارش مجمع جهانی اقتصاد در پایان سال ۲۰۲۳، بر اساس شاخص GTCI – رقابت‌پذیری استعدادهای جهانی - که نحوه رشد، جذب و حفظ استعداد کشورها را نشان می‌دهد، اندونزی بیشترین پیشرفت را در بین ۱۳۷ کشور داشته و به نظر می‌رسد مکاریم در این حوزه کارنامه موفقی دارد.
▬    ویدودو ظاهراً از تصمیم خود و اعتماد به جوانان رضایت دارد. او در آوریل ۲۰۲۱ با ادغام دو وزارتخانه و ایجاد وزارتخانه آموزش، فرهنگ، تحقیقات و فناوری مجدد مکاریم را در رأس آن قرار داد. او حتی در آخرین تغییرات کابینه خود، دیتو آریوتجو ۳۳ ساله را به‌عنوان وزیر ورزش و جوانان انتخاب کرد؛ دومین وزیر از نسل هزاره (نسل Y) که او هم قبلاً در اکوسیستم استارت‌آپی اندونزی فعال بوده است. جوکووی در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری محبوبیت ۸۰ درصدی دارد و انتظار می‌رود هر کسی که پیروز انتخابات ۱۴ فوریه باشد، ادامه‌دهنده راه او در مسیر توسعه اقتصادی خواهد بود. پرابوو سوبیانتو، وزیر دفاع فعلی که دو دوره رقیب جوکووی بوده، این بار بیشترین شانس پیروزی را دارد. او در همه کمپین‌های تبلیغاتی به‌همراه معاون اول پیشنهادی‌اش حضور دارد؛ جبران، فرزند ارشد و ۳۶ ساله ویدودو.
▬    ژوئن ۲۰۱۹ وقتی جوکو ویدودو کابینه خود را برای دوره پنج‌ساله دوم معرفی کرد، توجه رسانه‌های دنیا را به خود جلب کرد؛ افرادی از احزاب مخالف و حتی رقبای انتخاباتی او و پنج زن، از جمله وزیر امور خارجه که در تاریخ اندونزی بی‌سابقه بود در لیست او دیده می‌شدند. اما نام یک نفر بیش از همه، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد؛ ندیما مکاریم ۳۵ ساله، بنیان‌گذار سوپراپلیکیشن Gojek به‌عنوان وزیر فرهنگ و آموزش اندونزی معرفی شد. او تنها اندونزیایی است که تاکنون در لیست رهبران آینده مجله تایم جای گرفته است.
▬    مکاریم فارغ‌التحصیل MBA دانشگاه هاروارد است و در آنجا با آنتونی‌تان، بنیان‌گذار Grab - رقیب مالزیایی Gojek - آشنا شد. دوستانی که چند سال بعد، سخت‌ترین رقبای یکدیگر بودند. او سال ۲۰۱۰، یک مرکز تماس تلفنی اوجک -در زبان اندونزیایی به معنی پیک موتوری- را با ۲۰ پیک راه‌اندازی کرد. در همان سال‌ها با یکی از بنیان‌گذاران شرکت راکت اینترنت آلمان آشنا شد و پلتفرم فروش آنلاین لباس Zalora را برای آن‌ها در اندونزی راه انداخت. سال ۲۰۱۴ همزمان با شروع موج علاقه سرمایه‌گذاران به تاکسی‌های اینترنتی تصمیم گرفت به کسب‌وکار خودش برگردد و تمام انرژی خود را صرف توسعه آن کند. به گفته بلومبرگ، هیچ چیز عمیق‌تر و سریع‌تر از Gojek، زندگی مردم اندونزی را تغییر نداد و بارها در لیست Fortune ۵۰، جزو شرکت‌هایی که جهان را متحول کردند، قرار گرفت. Gojek یک‌سال و نیم بعد تبدیل به اولین یونیکورن (شرکتی با ارزش یک میلیارد دلار) و سپس اولین دکاکورن (شرکتی با ارزش ۱۰ میلیارد دلار) اندونزی شد. سوپراپلیکیشنی که الهام‌بخش بسیاری از کسب‌وکارها از جمله گروه اسنپ ایران است. در سال ۲۰۲۱ گوجک با Tokopedia بزرگ‌ترین Marketplace اندونزی ادغام شد و گروه GoTo شکل گرفت؛ ولی ندیم عطای آن را به لقایش بخشید و به دولت دوم جوکووی پیوست. او در مصاحبه‌ای گفت: این تنها شغلی بود که در دولت می‌پذیرفتم و معتقدم آموزش، ریشه همه فرصت‌ها و حل مشکلات است.
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در دوشنبه, 09 بهمن 1402 ساعت 19:20

ریز نتایج آزمون پایان دوره تدارک نظری برای بررسی مسائل اجتماعی-فرهنگی ايران | نیم‌سال ۲-۰۰-۱۳۹۹

فرستادن به ایمیل چاپ

| ادامه مطلب...


دانشجویان گرامی

سلام و احترام؛

• تصحیح اوراق، به شیوه جستجوی کلیدواژه‌ها انجام ننننشد، و برای برداشت‌ها و تفاسیر معتبر یا نزدیک به اعتبار، نمره متناسب تعلق گرفت.
• هر پاسخ‌نامه، بدقت و با صرف وقت مناسب، بررسی شد.
• بدخطی، یا نگارش پس و پیش سؤالات، لطمه‌ای به تخصیص نمرات وارد نیاورده است.
• جمع‌بندی نمرات، مکرراً مورد وارسی قرار گرفت.
• پاسخ‌نامه افراد حایز نمره آستانه ”ده“، مجدداً بررسی، و در مورد دقت نمره، اطمینان حاصل شد.
• کلیه گزارش‌ها و دست‌نوشته‌ها، با وسواس، طبقه‌بندی و بررسی گردید، و بیشترین نمرۀ ممکن برای آن‌ها در نظر گرفته شد. بویژه از بصیرت‌ها و دانش مندرج در بخش اظهارنظرهای پایانی گزارش‌ها سپاسگزارم.
• توجه شما را به ریز نمرات جلب می‌کنم.
• در پایان، امیدوارم که مجموعه آموزشی تدارک دیده شده این درس، انگیزه‌ها، اطلاعات و نیروی لازم برای ادامه بررسی‌های شما در این قلمرو مهم را فراهم آورده باشد.
• تغییر برنامه درس را از طریق همین وب‌گاه پی‌گیری فرمایید.
• در پناه ولیعصر(عج) پاینده باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


عاشقان مارال    ←    ۲۰
عباسی دهنوی محمد    ←    ۲۰
عدالت فر زهرا    ←    ۲۰
یزدی مهسا    ←    ۲۰
عبدی زهرا    ←    ۱۹.۷۵
شهسواری گوغری زهرا    ←    ۱۹.۵
ایلات زاده حسن    ←    ۱۹
۳۱۰۲۹۶۰۸۸    ←    ۱۶.۵
۳۱۰۲۹۶۰۶۰    ←    ۱۶
۳۱۰۴۹۷۰۵۱    ←    ۷.۵


░▒▓░▒▓░▒▓░▒▓
█░▒▓ ریزنمرات
░▒▓░▒▓░▒▓░▒▓
شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۷۰۸۶░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░16░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                           ░3░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░2░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░20





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۸۰۶۹░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░18.25░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                           ░1.75░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░1.5░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░20





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۸۰۸۴░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░20░
گزارش تحقیق:                                  ░3░
گزارش فوق‌العاده:                                ░1.5░
گزارشات طول ترم:                           ░3░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░2░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░20





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۷۱۰۱░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░16░
گزارش تحقیق:                                  ░1.5░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                           ░1.5░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░1.5░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░20





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۸۰۷۱░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░12.75░
گزارش تحقیق:                                  ░1.5░
گزارش فوق‌العاده:                                ░1░
گزارشات طول ترم:                           ░2.5░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░2░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░19.75





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۹۱۰۹░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░18.25░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                           ░1░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░0.25░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░19.5





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۸۰۵۸░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░14░
گزارش تحقیق:                                  ░3░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                           ░1.25░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░0.75░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░19





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۶۰۸۸░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░16░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                           ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░0.5░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░16.5





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۶۰۶۰░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░16░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                           ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░ ░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░16





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۴۹۷۰۵۱░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░7.5░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                           ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░ ░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░7.5

 

آخرین بروز رسانی در جمعه, 15 مرداد 1400 ساعت 15:18

بروزرسانی دوره ”بررسی‌ونقد‌گفتمان‌شرق‌شناسی“ نیمسال ۱-۰۱-۰۰

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدریادامه مطلب...


• «شرق‌شناسی» یك «نظام دانش» است، که در اواخر قرن هفدهم آغاز شد و تا نیمه سده بیستم به  اوج خود رسید؛ طی این دوره، انگلستان، فرانسه و بعدها امریكا، مشغول نزاع برای تثبیت حاكمیت خود به عنوان «غرب» بودند، و غیر خود را «شرق» نامیدند، و کاوشگرانِ «شرق» به مثابه «دیگری» خود را، «مستشرق» یا «شرق‌شناس»/Orientalist نامیدند. این تجربه انگلیسی-فرانسوی-امریكایی از اساس یک تجربه استعماری و همچنین امپریالیستی بوده است.

• آنچه امروز به عنوان «علوم انسانی» می‌شناسیم، بخشی از این «نظام دانش» است، و کاوش در ریشه‌ها و پیامدهای «شرق‌شناسی» در نیمه سده بیستم و پس از آن، محتوای اصلی چرخش‌های علوم انسانی طی این دوره را رقم زد، و از این جهت است که شناخت گفتمان شرق‌شناسی حایز کمال اهمیت است.

• این دورۀ «بررسی‌ونقدگفتمان‌شرق‌شناسی» در دانشكدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، به منظور ریشه‌یابی درك تخصصی از ابعاد نظریه و گفتمان شرق‌شناسی، چه در سطح بنیانگذاران، و چه در سطح نوآوری‌ها و ابداع‌ها در راستای مفروضات پایه این خط فکری است که مشخصاً با ادوارد ودیع سعید تمایز یافت.
• آموزش مطالب، به شیوه‌های ارائه مطالب و زمینه‌های اصلی/ بحث كلاسی/ مطالعات دانشجو/ ارزیابی مطالعات دانشجویان/ و مشورت با استاد صورت می‌گیرد.

░▒▓ برنامه‌دوره‍
• طرح مبحث/اعلام برنامۀ ترم/معرفی منابع
• استقلال الجزایر و جنبش‌های دانشجویی 1968
• تجدیدنظرهای گسترده در اردوگاه چپ
• فرانتس فانون
• ادوارد سعید
• جمهوری خلق چین و تغییر مفهوم فرهنگی جهان سوم
• گایاتری چاکراورتی اسپیواک
• هومی بابا
• شرق‌شناسی جدید و «شرق‌هراسی»
• چشم‌انداز آینده

░▒▓ پیرنگ‌اصلی
• حمید عضدانلو (1400) از استعمار تا گفتمان استعمار، تهران: نشر نی.

░▒▓ منابع
• Said, Edward (1978) Orientalism, London: Routledge.
• Fanon, Frantz (1952) Black Skin, White Masks (Peau noire, masques blancs, Paris: Seuil), trans. Charles Lam Markmann (1968), London: MacGibbon and Kee.
• Bhabha, Homi K. (ed.) (1994) The Location of Culture, London: Routledge.
• Spivak, Gayatri Chakravorty [1987] (1988) In Other Worlds: Essays in Cultural Politics, New York: Methuen.
• Bill Ashcroft, Gareth Griffiths, and Helen Tiffin (eds) (1995), The Post-Colonial Studies Reader, London: Routledge.

░▒▓ فعالیت‌های‌كلاس‌/ پس‌ازكلاس
• مباحث كلاس به منظور تدارك مقدمات لازم برای درك منبع اصلی ضروری خواهد بود.
• سؤالات، نكات و سایر ملاحظات خود را در تالار گفتگوی اینترنتی درس به اشتراك بگذارید.
• گزارش تحقیق+پاورپوینت (10 نمره) که تا پانزده آذرماه تحویل خواهد شد، شامل بیش‌پژوهی در یکی از مضامین مندرج در منبع فرعی خواهد بود.
• در تهیه تحقیق به «کد دفاع از سلامت تحقیق» مندرج در پشت این برگه توجه فرمایید.
• ساخت گزارش تحقیق: چکیده (100 کلمه)+کلیدواژگان (10 تا 15 کلمه)+ طرح مسأله (مسأله چه هست و چه نیست)+ روش‌شناسی تحلیل و ارزیابی منابع مورد استفاده تحقیق+ مرور اهم تحقیقات پیشین+ اظهار نظر مقایسه‌ای در مورد تحقیقات پیشین+ جمع‌بندی و تصریح پاسخ به مسأله + توصیه‌هایی به مطالعات بعدی+ فهرست منابع.

░▒▓ خط‌مشی‌ارزیابی‌پایان‌دوره
• امتحان پایان دوره بر مبنای (1) منابع مباحثه‌شده، (2) مباحث كلاس برگزار خواهد شد (10 نمره).

░▒▓ فرصت‌مشورت‌ورفع‌اشكال
• hajiheidari@PhiloSociology®.ir
• تالار گفتگوی اینترنتی: www.PhiloSociology.ir
• روزهای شنبه، دو‌شنبه(قبل از مراجعه به طریق ایمیل هماهنگ فرمایید) (ساعت 9:30 الی10)

 

آخرین بروز رسانی در سه شنبه, 23 شهریور 1400 ساعت 09:26

ریز نتایج آزمون پایان دوره نظریه‌های جامعه‌شناسی تطبیقی دو | نیم‌سال ۲-۰۰-۱۳۹۹

فرستادن به ایمیل چاپ

| ادامه مطلب...


دانشجویان گرامی

سلام و احترام؛

• تصحیح اوراق، به شیوه جستجوی کلیدواژه‌ها انجام ننننشد، و برای برداشت‌ها و تفاسیر معتبر یا نزدیک به اعتبار، نمره متناسب تعلق گرفت.
• هر پاسخ‌نامه، بدقت و با صرف وقت مناسب، بررسی شد.
• بدخطی، یا نگارش پس و پیش سؤالات، لطمه‌ای به تخصیص نمرات وارد نیاورده است.
• جمع‌بندی نمرات، مکرراً مورد وارسی قرار گرفت.
• پاسخ‌نامه افراد حایز نمره آستانه ”دوازده“، مجدداً بررسی، و در مورد دقت نمره، اطمینان حاصل شد.
• کلیه گزارش‌ها و دست‌نوشته‌ها، با وسواس، طبقه‌بندی و بررسی گردید، و بیشترین نمرۀ ممکن برای آن‌ها در نظر گرفته شد. بویژه از بصیرت‌ها و دانش مندرج در بخش اظهارنظرهای پایانی گزارش‌ها سپاسگزارم.
• توجه شما را به ریز نمرات جلب می‌کنم.
• در پایان، امیدوارم که مجموعه آموزشی تدارک دیده شده این درس، انگیزه‌ها، اطلاعات و نیروی لازم برای ادامه بررسی‌های شما در این قلمرو مهم را فراهم آورده باشد.
• تغییر برنامه درس را از طریق همین وب‌گاه پی‌گیری فرمایید.
• در پناه ولیعصر(عج) پاینده باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


برهانی خشت مسجدی محمدجواد    ←    ۲۰
رضائی سحر    ←    ۲۰
نیل فروشان در دشتی محمد امین    ←    ۲۰
کریمی زاده دانا    ←    ۲۰
حاجی عبدالوهاب محمدعلی    ←    ۱۹.۵
رنجبرعصری محمد    ←    ۱۸.۵
۳۱۰۲۹۹۰۲۲    ←    ۱۲
۳۱۰۲۹۹۰۳۲    ←    ۷.۵


░▒▓░▒▓░▒▓░▒▓
█░▒▓ ریزنمرات
░▒▓░▒▓░▒▓░▒▓
شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۸۰۴۸░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░17░
گزارشات طول ترم:                           ░1░
گزارش تحقیق:                                  ░3░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░2░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░20





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۸۰۲۸░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░12.75░
گزارشات طول ترم:                           ░0.75░
گزارش تحقیق:                                  ░3░
گزارش فوق‌العاده:                                ░1.5░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░0.5░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░18.5





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۹۰۳۲░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░7.25░
گزارشات طول ترم:                           ░0░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░0.25░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░7.5





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۸۰۲۶░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░18.5░
گزارشات طول ترم:                           ░0░
گزارش تحقیق:                                  ░3░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░1░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░20





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۹۰۶۷░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░14.25░
گزارشات طول ترم:                           ░0.75░
گزارش تحقیق:                                  ░3░
گزارش فوق‌العاده:                                ░3░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░1.5░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░20





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۹۰۲۶░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░17░
گزارشات طول ترم:                           ░0.5░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░2░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░19.5





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۹۰۵۰░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░14.25░
گزارشات طول ترم:                           ░2░
گزارش تحقیق:                                  ░3░
گزارش فوق‌العاده:                                ░░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░1.25░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░20





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۸۰۴۵░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░░
گزارشات طول ترم:                           ░0░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░ ░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۹۰۲۲░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░11.5░
گزارشات طول ترم:                           ░0░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░0.5░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░12

 

آخرین بروز رسانی در جمعه, 15 مرداد 1400 ساعت 16:27

صفحه 10 از 850

a_a_