فیلوجامعه‌شناسی

فیلوجامعه‌شناسی

ریز نتایج آزمون پایان دوره مکاتب‌جامعه‌شناسی برای‌دانشجویان‌کارآفرینی دکترای‌تخصصی | نیم‌سال ۱-۰۲-۱۴۰۱

فرستادن به ایمیل چاپ

|ادامه مطلب...


دانشجویان گرامی

سلام و احترام؛

• تصحیح اوراق، به شیوه جستجوی کلیدواژه‌ها انجام ننننشد، و برای برداشت‌ها و تفاسیر معتبر یا نزدیک به اعتبار، نمره متناسب تعلق گرفت.
• هر پاسخ‌نامه، بدقت و با صرف وقت مناسب، بررسی شد.
• نگارش پس و پیش سؤالات، لطمه‌ای به تخصیص نمرات وارد نیاورده است.
• جمع‌بندی نمرات، مکرراً مورد وارسی قرار گرفت.
• پاسخ‌نامه افراد حایز نمره آستانه ”چهارده“، مجدداً بررسی، و در مورد دقت نمره، اطمینان حاصل شد.
• کلیه گزارش‌ها و دست‌نوشته‌ها، با وسواس، طبقه‌بندی و بررسی گردید، و بیشترین نمرۀ ممکن برای آن‌ها در نظر گرفته شد. بویژه از بصیرت‌ها و دانش مندرج در بخش اظهارنظرهای پایانی گزارش‌ها سپاسگزارم.
• توجه شما را به ریز نمرات جلب می‌کنم.
• در پایان، امیدوارم که مجموعه آموزشی تدارک دیده شده این درس، انگیزه‌ها، اطلاعات و نیروی لازم برای ادامه بررسی‌های شما در این قلمرو مهم را فراهم آورده باشد.
• تغییر برنامه درس را از طریق همین وب‌گاه پی‌گیری فرمایید.
• در پناه ولیعصر(عج) پاینده باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ





شماره دانشجویی:                                     ░    ۶۶۰۱۰۱۰۱۰
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    13.75
گزارش‌های تحقیق:                                  ░    1.5
گزارش تحقیق پایانی:                                  ░    3
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                                  ░    2
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    20.00



شماره دانشجویی:                                     ░    ۶۶۰۱۰۱۰۰۲
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    17.00
گزارش‌های تحقیق:                                  ░    1.5
گزارش تحقیق پایانی:                                  ░    3
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                                  ░   
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    20.00



شماره دانشجویی:                                     ░    ۶۶۰۱۰۱۰۰۱
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    16.00
گزارش‌های تحقیق:                                  ░    1.5
گزارش تحقیق پایانی:                                  ░    3
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                                  ░    0.75
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    20.00



شماره دانشجویی:                                     ░    ۶۶۰۱۰۱۰۰۳
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    14.75
گزارش‌های تحقیق:                                  ░    1.5
گزارش تحقیق پایانی:                                  ░    3
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                                  ░    0.75
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    20.00



شماره دانشجویی:                                     ░    ۶۶۰۱۰۱۰۰۵
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    17.00
گزارش‌های تحقیق:                                  ░    0
گزارش تحقیق پایانی:                                  ░    3
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                                  ░    1
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    20.00



شماره دانشجویی:                                     ░    ۶۶۰۱۰۱۰۱۱
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    13.75
گزارش‌های تحقیق:                                  ░    1
گزارش تحقیق پایانی:                                  ░    3
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                                  ░    1
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    18.75



شماره دانشجویی:                                     ░    ۶۶۰۱۰۱۰۰۶
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    12.00
گزارش‌های تحقیق:                                  ░    1.5
گزارش تحقیق پایانی:                                  ░    3
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                                  ░    1
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    17.50



شماره دانشجویی:                                     ░    ۶۶۰۱۰۱۰۰۷
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    11.50
گزارش‌های تحقیق:                                  ░     1.5
گزارش تحقیق پایانی:                                  ░    3
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                                  ░    1
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    17.00



شماره دانشجویی:                                     ░    ۶۶۰۱۰۱۰۰۴
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    6.25
گزارش‌های تحقیق:                                  ░    0
گزارش تحقیق پایانی:                                  ░   
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                                  ░   
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    6.25

آخرین بروز رسانی در سه شنبه, 25 بهمن 1401 ساعت 10:44

ریز نتایج آزمون پایان دوره بررسی‌ونقدمکاتب‌ونظریه‌های‌جامعه‌شناسی‌دو کارشناسی ارشد | نیم‌سال ۲-۰۲-۱۴۰۱

فرستادن به ایمیل چاپ

ادامه مطلب...|


دانشجویان گرامی


سلام و احترام؛

• تصحیح اوراق، به شیوه جستجوی کلیدواژه‌ها انجام ننننشد، و برای برداشت‌ها و تفاسیر معتبر یا نزدیک به اعتبار، نمره متناسب تعلق گرفت.
• هر پاسخ‌نامه، بدقت و با صرف وقت مناسب، بررسی شد.
• بدخطی، یا نگارش پس و پیش سؤالات، لطمه‌ای به تخصیص نمرات وارد نیاورده است.
• جمع‌بندی نمرات، مکرراً مورد وارسی قرار گرفت.
• پاسخ‌نامه افراد حایز نمره آستانه ”دوازده“، مجدداً بررسی، و در مورد دقت نمره، اطمینان حاصل شد.
• کلیه گزارش‌ها و دست‌نوشته‌ها، با وسواس، طبقه‌بندی و بررسی گردید، و بیشترین نمرۀ ممکن برای آن‌ها در نظر گرفته شد. بویژه از بصیرت‌ها و دانش مندرج در بخش اظهارنظرهای پایانی گزارش‌ها سپاسگزارم.
• توجه شما را به ریز نمرات جلب می‌کنم.
• در پایان، امیدوارم که مجموعه آموزشی تدارک دیده شده این درس، انگیزه‌ها، اطلاعات و نیروی لازم برای ادامه بررسی‌های شما در این قلمرو مهم را فراهم آورده باشد.
• تغییر برنامه درس را از طریق همین وب‌گاه پی‌گیری فرمایید.
• در پناه ولیعصر(عج) پاینده باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


فروزمند محمد    ←    ۲۰
وحیدی اصل مهدی    ←    ۱۹.۲۵
بهشتی عرفان    ←    ۱۸.۷۵
اسمعیل زاده محمد    ←    ۱۸.۵
بیگدلی فاطمه    ←    ۱۷.۵
۱۵۳۷۰۱۰۲۳    ←    ۱۶.۷۵
۳۱۰۷۰۰۰۱۱    ←    ۱۲
۳۱۰۷۰۱۰۱۱    ←    ۷.۷۵
۱۵۳۷۰۱۰۳۳    ←    ۷
۳۱۰۷۰۱۰۱۲    ←    ۶.۷۵
۳۱۰۷۰۱۰۰۷    ←    ۱.۷۵



░▒▓░▒▓░▒▓░▒▓
█░▒▓ ریزنمرات
░▒▓░▒▓░▒▓░▒▓
شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۷۰۱۰۱۳   
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    17.00   
گزارش تحقیق:                                  ░    3   
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    1.25   
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    20





شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۷۰۱۰۱۵   
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    15.25   
گزارش تحقیق:                                  ░    2.5   
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    1.5   
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    19.25





شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۷۰۰۰۰۵   
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    15.75   
گزارش تحقیق:                                  ░    3   
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░       
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    18.75





شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۷۰۱۰۰۵   
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    17.00   
گزارش تحقیق:                                  ░       
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    1.5   
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    18.5





شماره دانشجویی:                                     ░    ۱۵۳۷۰۱۰۰۸   
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    16.50   
گزارش تحقیق:                                  ░       
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    1   
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    17.5





شماره دانشجویی:                                     ░    ۱۵۳۷۰۱۰۲۳   
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    14.25   
گزارش تحقیق:                                  ░    0.5   
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    2   
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    16.75





شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۷۰۰۰۱۱   
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    12.00   
گزارش تحقیق:                                  ░       
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░       
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    12





شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۷۰۱۰۱۱   
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    7.75   
گزارش تحقیق:                                  ░       
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░       
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    7.75





شماره دانشجویی:                                     ░    ۱۵۳۷۰۱۰۳۳   
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    7.00   
گزارش تحقیق:                                  ░       
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░       
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    7





شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۷۰۱۰۱۲   
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    4.75   
گزارش تحقیق:                                  ░    2   
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░       
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    6.75





شماره دانشجویی:                                     ░    ۳۱۰۷۰۱۰۰۷   
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    3.25   
گزارش تحقیق:                                  ░    -1.5   
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░       
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    1.75

آخرین بروز رسانی در جمعه, 09 تیر 1402 ساعت 16:30

ریز نتایج آزمون پایان دوره ریز نتایج آزمون پایان دوره نظريه‌فرهنگ | نیم‌سال ۲-۰۲-۱۴۰۱

فرستادن به ایمیل چاپ

ادامه مطلب...|


دانشجویان گرامی


سلام و احترام؛

• تصحیح اوراق، به شیوه جستجوی کلیدواژه‌ها انجام ننننشد، و برای برداشت‌ها و تفاسیر معتبر یا نزدیک به اعتبار، نمره متناسب تعلق گرفت.
• هر پاسخ‌نامه، بدقت و با صرف وقت مناسب، بررسی شد.
• بدخطی، یا نگارش پس و پیش سؤالات، لطمه‌ای به تخصیص نمرات وارد نیاورده است.
• جمع‌بندی نمرات، مکرراً مورد وارسی قرار گرفت.
• پاسخ‌نامه افراد حایز نمره آستانه ”دوازده“، مجدداً بررسی، و در مورد دقت نمره، اطمینان حاصل شد.
• کلیه گزارش‌ها و دست‌نوشته‌ها، با وسواس، طبقه‌بندی و بررسی گردید، و بیشترین نمرۀ ممکن برای آن‌ها در نظر گرفته شد. بویژه از بصیرت‌ها و دانش مندرج در بخش اظهارنظرهای پایانی گزارش‌ها سپاسگزارم.
• توجه شما را به ریز نمرات جلب می‌کنم.
• در پایان، امیدوارم که مجموعه آموزشی تدارک دیده شده این درس، انگیزه‌ها، اطلاعات و نیروی لازم برای ادامه بررسی‌های شما در این قلمرو مهم را فراهم آورده باشد.
• تغییر برنامه درس را از طریق همین وب‌گاه پی‌گیری فرمایید.
• در پناه ولیعصر(عج) پاینده باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


شریفی، محمد    ←    ۲۰
رضاسلطانی، علی    ←    ۱۷.۵
حسین‌پور، علیرضا    ←    ۱۷.۲۵
۹۸۳۱۲۰۷    ←    ۱۶
۹۸۳۱۰۴۳    ←    ۱۴.۵
۹۸۳۱۲۷۱    ←    ۱۰.۵
۹۸۳۱۲۰۴    ←    ۱۰
۹۸۳۱۰۰۳    ←    ۷.۲۵



░▒▓░▒▓░▒▓░▒▓
█░▒▓ ریزنمرات
░▒▓░▒▓░▒▓░▒▓
شماره دانشجویی:                                     ░    ۹۸۳۱۳۰۹   
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    15.75   
گزارش تحقیق:                                  ░    3   
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    2   
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    20





شماره دانشجویی:                                     ░    ۹۸۳۱۱۰۵   
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    16.50   
گزارش تحقیق:                                  ░       
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    1   
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    17.5





شماره دانشجویی:                                     ░    ۹۸۳۱۲۷۷   
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    13.50   
گزارش تحقیق:                                  ░    3   
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    0.75   
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    17.25





شماره دانشجویی:                                     ░    ۹۸۳۱۲۰۷   
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    12.75   
گزارش تحقیق:                                  ░    1.5   
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    1.75   
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    16





شماره دانشجویی:                                     ░    ۹۸۳۱۰۴۳   
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    13.50   
گزارش تحقیق:                                  ░    0.5   
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    0.5   
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    14.5





شماره دانشجویی:                                     ░    ۹۸۳۱۲۷۱   
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    10.00   
گزارش تحقیق:                                  ░    0.5   
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░       
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    10.5





شماره دانشجویی:                                     ░    ۹۸۳۱۲۰۴   
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    9.50   
گزارش تحقیق:                                  ░       
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░    0.5   
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    10





شماره دانشجویی:                                     ░    ۹۸۳۱۰۰۳   
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░    7.25   
گزارش تحقیق:                                  ░       
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░       
▒▓ نمره نهایی:                                  ░    7.25

آخرین بروز رسانی در جمعه, 09 تیر 1402 ساعت 16:48

حکمرانی در دامنه حجاب

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری در گفتگو با ایرنا؛ادامه مطلب... فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▀█▄  در شرایط کنونی بهترین رویکرد قابل اتخاذ از سوی حاکمیت برای مسأله حجاب چیست؟

▬    بسم‌الله الرحمن الرحیم. الحمد لله رب العالمین. از توجه شما به این موضوع مهم سپاسگزارم.

▬    اعمال سیاست از سوی حاکمیت‌ها معمولاً، به دو منظور انجام می‌شود که یکی از آن‌ها در نظر عامه مهم است و آن نتایج است. یعنی، بیشتر سؤال می‌شود که آیا این نوع رویکرد حاکمیت در قبال حجاب نتیجه‌ای را هم به بار می‌آورد یا نه؟ یا برخی سیاست‌های قبلی مثل برخورد با ماهواره یا برخورد با ویدیو در دهه ۶۰ آیا نتیجه‌ای داشته است یا خیر؟
▬    بله؛... اغلب، سیاست‌ها و اعمال حکمرانی‌ها برای رسیدن به نتیجه مشخص، انجام می‌شود، و ارزیابی آن سیاست‌ها بر اساس میزان دستیابی به نتایج صورت می‌گیرد؛ اما، برخی از اقدامات حکومت‌ها و دستگاه‌های حکمرانی به دلیل وظایف ذاتی حکومت است. صرف‌نظر از این‌که نتیجه بدهد یا ندهد یا این‌که نتیجه‌اش در حد انتظار باشد یا نباشد.
▬    برخی مواقع، حکومت‌ها به دلیل قید و بندهای اخلاقی در مورد برخی موضوعات اعلام موضع یا اعمال سیاست می‌کنند. در چنین شرایطی حکومت‌ها باید مراقب معنای تاریخی که از عملکردهایشان خلق می‌کنند، باشند. بنابراین، بسیار پیش می‌آید که حکومت‌ها دست به اقداماتی می‌زنند که ممکن است آن اقدامات در کوتاه‌مدت، یا حتی در میان‌مدت و بلندمدت، نتایج ملموسی به بار نیاورد، اما، مهم‌ترین نتیجه‌ای که به بار می‌آورد، حفظ انسجام مفهوم اخلاقی حکومت یا همان هسته «مشروعیت» است. بنابراین، برخی از اتخاذ سیاست‌ها، باید در این راستا ارزیابی شود.
▬    البته، در مورد مسأله حجاب نظرم این نیست که اعمال حکمرانی اخلاقی در این مورد، صرفاً به وظایف ذاتی حکومت یا وظایف اخلاقی آن مربوط می‌شود، بلکه اعمال سیاست در این خصوص حتماً نتایجی به بار می‌آورد، چنان که به رغم یک جریان جهانی برهنگی زنان، وضع کشور ما به همین دلایل به طرز معناداری بهتر و متمدن‌تر است؛ مع‌الوصف ابرام دارم که نباید این اعلام حکمرانی را صرفاً از زاویه نتایجی که برای آن متصور است، ارزیابی کرد، بلکه باید توجه داشت که حکومت باید در این زمینه اعلام و اعمال موضع کند تا مفهوم اخلاقی خود را حفظ کند. از این بیش، اگر برداشت اخلاقی ما از حکومت هم از جنس اخلاق اسلامی باشد که هست، این هم نکته مهمی است که افراد مؤمن صرف‌نظر از نتایج، تکالیفی دارند که ضمن انجام آن، چشم به آن دارند که خداوند نیز عمل را به نتایج پیوند بدهد که پیوسته در تاریخ پیامبران ابراهیمی که درود خدا بر آنان باد، چنین رخ داده است و رخ خواهد داد...
▬    نهایتاً باید تأکید کنم که سیاست‌ها و اعمال حکمرانی اسلامی طی این سال‌ها در موضوع برهنگی/حجاب، به رغم آن که ضعف و آفت‌هایی داشته است، مطلقاً بی‌تأثیر نبوده است. برداشت من این است که به رغم رویدادهای سال ۱۴۰۱، هنوز هم وضع حجاب در شهرهای ما در حدی که دشمنان ملت و تمدن ما می‌خواستند نیست و تا میانگین اینستاگرام فاصله زیادی دارد. وقتی در شهرهای مختلف بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که پدیده برهنگی، حتی، در متروپل‌هایی مثل تهران به آن گستردگی که تصور می‌شود، نیست. یک واقعیت علمی این است که خصوصاً در موضوعاتی مانند کشف حجاب که برای جامعه‌ای مانند جامعه ما برخورنده و جریحه‌دار‌کننده است، موارد کم هم خیلی «چشم‌پرکن» جلوه می‌کند. اگر به خاطر داشته باشید، اسیدپاشی سال ۱۳۸۳ معروف به اسیدپاشی پل‌سیدخندان، چقدر «چشم‌پرکن» بود؛ به لحاظ آماری، معدود بود، ولی چون جریحه‌دار کننده بود، تا این اندازه چشم‌پرکن از آب درآمد. حالا و در این بازه پس از ۱۴۰۱، برخی برهنگی‌ها که مشاهده می‌شود خیلی وقیح یا جریحه‌دار کننده هستند و برای جامعه‌ای که سابقه تمدنی ما را دارد، و زنان و مردانی که تجربه و سابقه این میزان برهنگی را نداشته‌اند، تکان‌دهنده و برخورنده است. پس باید در «ارزیابی چشمی» گستره میزان کشف حجاب احتیاط کنیم و خصوصاً وقتی به ارزیابی سیاستی می‌پردازیم، اکیداً تابع سنجش‌های سیستماتیک باشیم تا در ارزیابی توصیفی پدیده که ریشه اغلب تحلیل‌های اشتباه است، به خطا نرویم.

▀█▄  به نظر شما تشدید تنش بر سر مسأله حجاب می‌تواند زمینه‌ساز بحران‌هایی از قبیل ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ شود؟
▬    آن چیزی که در سال ۱۴۰۱ صورت گرفت، یک شکاف یا جنبش اجتماعی نبود. بلکه ساز و برگ امنیتی بود که در زمینه وخامت اقتصادی و سیاست‌های دولت پیشین ایجاد شد. در حقیقت، بر طبق تعاریف، ما با یک جنبش یا یک بحران یا شکاف اجتماعی مواجه نبودیم. در شرایط فعلی نیز نمی‌توان گفت که احتمال بروز جنبش یا شکاف اجتماعی وجود دارد. زیرا، زمینه‌هایی که در دولت قبل فعال شده بود، و حتی تا سال ۱۴۰۱ هم هنوز تا حدودی فعال بود، درمان شده‌اند. یک سری تنش‌زدایی‌های منطقه‌ای توسط دستگاه سیاست خارجی کشور انجام شده که کمک کرده تا ساز و برگ‌های امنیتی و خصوصاً تأمین مالی منافقین که نیروی امنیتی فعال در آن وقایع بودند، تضعیف شوند. از طرفی در سال ۱۴۰۱، یک سری آسیب‌ها و تنش‌ها در زمینه اقتصادی فعال بوده که الآن به آن شدت و حدت نیست. یعنی، تا حدودی دولت در تدوین یک سری سیاست‌های حمایتی موفق بوده و توانسته سبد متنوعی از حمایت‌ها را از آغاز دولت تا کنون فراهم کند تا بتواند مقداری شاخص‌های اصلی عملکردهای اقتصادی شامل تورم، رکود و بهره‌وری را تسکین دهد.
▬    نکته دیگر این است که با بحران بزرگ اقتصادی جهانی از سال ۱۹۹۷ مواجه هستیم که در سونامی‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۱ تشدید شده بود. این بحران البته، به قوت خود باقی است، اما، در سال ۲۰۲۳ مقداری از شدت وخامت‌اش کاسته شده، و این نیز، تا حدودی بر شرایط اقتصادی داخل ایران هم تأثیر می‌گذارد. این امر هم کمک کرده که زمینه‌ها قابل مقایسه با سال ۱۴۰۱ نباشد. بنابراین، فکر می‌کنم اعلام و اعمال حکمرانی اخلاقی کشور در قبال مسأله حجاب، خیلی بعید است که بتواند مسائلی از قبیل مسائل سال ۱۴۰۱ را راه‌اندازی کند.
▬    البته تذکر یک نکته ضروری است؛ این که حتی قبل از سال ۱۴۰۱، توافقی وجود داشت که برخورد گشت ارشادی با مسأله حجاب یا مسائلی از آن دست، درست نیست و تاریخ گذشته است. با توجه به شرایطی مثل پلیس سایبری و پلیس هوشمند که در اموری مثل راهنمایی رانندگی اعمال می‌شود، جای سؤال بوده و هست که چرا نباید در موضوعات مرتبط با ناهنجاری اخلاقی از این امکان استفاده شود؟ سال ۱۴۰۱ تلنگری بود که به این موضوع مهم توجه کنیم. الآن هم ضرورت از همین جنس است. یعنی، اعمال سیاست‌ها از نوع سایبرپلیس باشد. البته سایبرپلیس نیاز به مقدورات فنی دارد که وقایع سال ۱۴۰۱، باید انگیزه لازم به مدیران مربوطه را می‌داد که تخصیص‌های بودجه‌ای لازم را بدهند تا دستگاه امنیتی و انتظامی بهتر بتواند در این زمینه اعمال نظارت قانونی به عمل آورد.

▀█▄  مسأله کشف حجاب از نظر زنان چه دلایلی دارد؟
▬    موضوع برهنگی زنان، نه تنها در ایران، بلکه در کل جهان، یک مسأله چندعلتی و پیچیده است که دو دهه قبل در سلسله مقالاتی که آن موقع نوشتم، به ریشه‌های این رویداد جهانی که از سده ۱۹ شکل گرفته و به صورت نامتوازن زنان را به سمت برهنگی کشانده توجه داده‌ام. از یک دیدگاه زنانه، مسأله این است که در حالی که لباس مردان، بیش از حداقل دو سده است که به همین شکل امروز است، لباس زنان طی هر دهه یک تکه را از دست داده و الآن تقریباً به یک وضع برهنگی کامل رسیده است.
▬    در این خصوص باید مکرر در مکرر به موضوع اینستاگرام و اهمیت آن اشاره کنم؛ فکر می‌کنم باید پروتکل جایگزین در کنار ابزار مهاجرت موفق از سکوی اینستاگرام به سکوی ایمن‌تری را فراهم کرد. بین فعالین فضای سایبر بر سر این موضوع اتفاق نظر وجود دارد که آلوده‌ترین شبکه اجتماعی جهان، اینستاگرام است. برخی سکوهای مهم و پرکاربرد امروز، روبوت‌هایی نصب کرده‌اند تا محتوای به اشتراک گذاشته شده از اینستاگرام یا پلتفرم‌های مشابه مانند تیک‌تاک را به لحاظ موارد وقیح فیلتر کنند. اینستاگرام آلوده‌ترین شبکه اجتماعی جهان است و پس از فیلترینگ تلگرام به اصلی‌ترین شبکه اجتماعی ایران تبدیل شده است. وقتی توزیع جهانی کاربران اینستاگرامی را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که تنها نقطه قرمز جهانی، ایران است. منطق تیک‌تاک هم مانند اینستاگرام است. یعنی، هر پلتفرمی که مبتنی بر تصویر است درک جدید و مخدوشی از فعالیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی نزد کاربرانش ایجاد می‌کند که البته، درک نامتمدنی از زیبایی و جذابیت را در خود دارد؛ درکی تکنولوژیک که از زیبایی و جذابیت می‌سازد مبتنی بر ایماژ و تصویر است و این، شرایطی ایجاد می‌کند که کاربران اینستاگرام خود را در میانگین بسیار پایینی از برهنگی موقعیت‌یابی نمایند و تمایل نسبتاً گریزناپذیری به سمت برهنگی پیدا کنند. یعنی، سعی می‌کنند خود را با میانگین اینستاگرام هم سطح کنند که مغایر با هنجارهای نه فقط جامعه ما، بلکه همه جوامع متمدن است.

▀█▄  آیا با توجه به مسائل و مشکلات اقتصادی لازم است که مسأله حجاب در اولویت توجه قرار گیرد؟
▬    موضوع حجاب هیچ وقت در صدر اولویت‌های کشور نبوده است. از ابتدای انقلاب، حجاب یک مسأله اجتماعی مهم بوده، اما، هیچ وقت در صدر اولویت‌های نظام حکمرانی نبوده است. واقعیت این است که همین الآن هم در صدر اولویت‌های نهادهای حکمرانی نیست. بلکه مسائل اقتصادی و امنیتی در صدر اولویت‌ها است.
▬    موضوع حجاب اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا، جامعه ما جامعه خاصی است. در بین جامعه‌شناسان هم این موضوع مورد توافق است که جامعه ایرانی یک جامعه مبتنی بر نهاد خانواده است. به لحاظ تئوریک گفته می‌شود که هسته بنیادین جامعه خانواده است، اما، با این حال، دیده می‌شود که در برخی از جوامع امروز، این اهمیت محوری به حاشیه می‌رود، ولی جامعه ایران و برخی تمدن‌های نیرومند دیگر در دنیای امروز، جوامعی هستند که هسته اصلی آن‌ها، همچنان نهاد خانواده و خویشاوندی است. اساساً هر جامعه، با پایه‌های تمدنی مستحکم، مبتنی بر نهاد خانواده و خویشاوندی نیرومند است.
▬    حال، وقتی نهاد خانواده از طریق مکانیسم شکاف نسلی پلتفرم‌های جدید، یا موضوع برهنگی دچار اغتشاش می‌شود، این، هسته بنیادین جامعه است که متزلزل می‌شود. جامعه ما، مسائل اصلی خود را با خانواده حل می‌کند. وقتی وارد جنگ می‌شود، این خانواده‌ها هستند که نیروی اصلی جنگ را تربیت می‌کنند و به جنگ می‌فرستند یا از افراد آسیب‌دیده حمایت می‌کنند. این خانواده است که در زمانی که نظام آموزش و پرورش نقصان دارد، جبران می‌کند. این خانواده است که نقص نهادهای اقتصادی در تأمین اشتغال را پوشش می‌دهد و یک پدر زندگی فرزندان بیکار شده خود را تحت حمایت قرار می‌دهد.
▬    مسأله برهنگی اینستاگرامی، نه تنها خانواده‌ها را، بلکه، حتی، بسیاری از عملکردهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی جامعه ما را از بنیان دچار اغتشاش می‌کند. بنابراین، این‌که مسأله حجاب در اولویت بالایی قرار بگیرد، حتی از منظر منطق نتیجه‌گرای حکمرانی هم محل اهمیت است؛ زیرا، حتی برای حل مسائل اقتصادی هم، توجه به موضوع انسجام خویشاوندی و خانواده و مآلاً موضوع حجاب اهمیت دارد.
▬    نکته آخر این که ما در متن بحران اقتصادی جهانی قرار داریم که چشم‌انداز روشنی هم برای بهبود آن وجود ندارد. یعنی، هیچ کشوری وجود ندارد که امید داشته باشد تا در سال آینده به لحاظ اقتصادی بهتر از سال قبل باشد. اخیراً گزارش‌هایی از یک سنجش بین‌الملل با عنوان جابویژن نشان داده است که ۷۵ درصد از مردم جهان قدرت خرید کمتری از قدرت خرید حداقل دستمزد مقرر در ایران دارند؛ و این، در کنار موضوعات دیگر، نشان‌دهنده وخامت اقتصاد جهانی است. اگر ما منتظر باشیم که ابتدا دشواری‌های اقتصادی حل شود و بعد به سایر مسائل مانند حجاب و آموزش و فرهنگ و ... توجه کنیم، منطقی به نظر نمی‌آید. زیرا، وظایف حکمرانی باید هر کدام در موقعیت خود انجام شود تا در مجموع موفق و مؤثر واقع شود...

▀█▄  آیا درست است که ۷۰ یا ۸۰ درصد بدحجابی عرفی داریم؟
▬    خیر... مطلقاً خیر... در تحلیل فرهنگ عامه، یک قانون اساسی وجود دارد؛ این که «فرهنگ عامه، گرایش ثابتی به التقاط دارد»؛ تمایل قطعی به ممزوج کردن چیزهایی دارد که ممکن است از دیدگاه دانشمندان یا دانشمنگان (انتلکتول‌ها) همساز نباشد. معمولاً، نخبگان وقتی به تحلیل فرهنگ یا مسأله‌ای مثل برهنگی/حجاب می‌پردازند، تعریفشان یک تعریف حقوقی و فلسفی است، که با تعریف اجتماعی و فرهنگی که فرهنگ عامه مد نظر قرار می‌دهد، متفاوت است. همواره مردم موضوع برهنگی/حجاب را به نحو نامعینی تعریف کرده‌اند و این، خود را در تاریخ میان‌مدت و بلندمدت ما نشان می‌دهد. یعنی، مردم سعی می‌کنند در حد آن‌چه که از شرایط محیطی خود درک می‌کنند و ممکن تشخیص می‌دهند، اعمال حجاب کنند. این موضوع فقط هم در مورد حجاب صادق نیست، بلکه در مورد راست‌گویی یا هر فضیلت اخلاقی دیگر هم صادق است. پس قاعده این است که باید بین درک عامه از ارزش‌های اخلاقی و درک دانشمندی/دانشمنگی تفاوت قایل شد. وقتی ارزیابی فرهنگی انجام می‌دهیم، باید بر اساس اصول تحلیل فرهنگ عامه نتیجه‌گیری کنیم. واقعیت این است که همیشه مسأله حجاب این شکلی بوده یعنی، افراد فکر می‌کردند حجاب را رعایت می‌کنند، اما، این گمان آن‌ها با درک حقوقی موضوع فاصله داشته است.
▬    بنابراین، در شرایط فعلی فکر می‌کنم، بسیاری از چیزهایی که درک دانشمندی/دانشمنگی کشف حجاب یا بدحجابی فرض می‌کند، از نظر خود مردم عامی، بدحجابی قلمداد نمی‌شود. بنابراین، وقتی تحلیل فرهنگ عامه می‌کنیم باید مقداری دیدگاهمان را تعدیل کنیم و از تحلیل‌های عجیب و غریب و نتیجه‌گیری‌های رادیکال در زمینه انحطاط فرهنگ عامه پرهیز کنیم و قضاوت‌های دقیق‌تری داشته باشیم...

▀█▄  نسخه عدم ورود حکومت بر مسأله حجاب چه پیامدهای مثبت و منفی می‌تواند داشته باشد؟
▬    بخشی از منتقدان به اعمال حکمرانی در این موضوع، منتقدان روش‌های گشت ارشادی هستند، که همان‌طور که قبلاً عرض کردم، دغدغه درستی دارند؛ پلیس باید مانند بسیاری از موضوعات دیگر مانند اعمال قوانین راهنمایی رانندگی به شیوه سایبرپلیس عمل کند. یعنی، نیازی به رفتارهای تنش‌زا نیست. ما روش‌های سایبرپلیسی داریم که از طریق آن می‌تواند برخوردهای تنش‌زا ایجاد نشود و در عین حال اعمال قانون صورت بپذیرد. همان‌طور که پلیس‌های راهنمایی رانندگی را از ایستادن بر سر چهارراه‌ها معاف کرده‌ایم و برای مردم برگه جریمه می‌فرستیم، در زمینه حجاب هم می‌توانیم این‌گونه عمل کنیم و جلوی بسیاری از تنش‌ها را بگیریم. زیرا، تنش، مخاطبان را ملتهب می‌کند و التهاب در هیچ زمینه‌ای خوب نیست؛ افراد را از مدار منطقی دور می‌کند و نمی‌گذارد افراد درست تصمیم بگیرند یا قضاوت کنند. امروزه، تمامی جوامع بخصوص از نظر اقتصادی جوامع ملتهبی هستند، بنابراین، اصلاً منطقی نیست که سطح التهاب را افزایش دهیم.
▬    نهایتاً این که من فکر می‌کنم احتیاج هست در این زمینه یک گفتگوی ملی و گسترده صورت بگیرد و همه طرف‌ها از قطارهای پر سرعت خود پیاده شوند و قدری توقف کنند تا بتوانند با یک برنامه اصولی برای برخورد با دنیای پرتنش پیش رو آماده و مهیا شوند. دنیای پیش روی ما، فهرستی از مسائل پیچیده و دشوار را در مقابل مردم این روزگار قرار داده است که نیاز به مواجهه اصولی و استدلالی دارد. راهی به جز گفتگو و گفتگو و گفتگو نیست...
مآخذ:...
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 26 اردیبهشت 1403 ساعت 18:27

بروزرسانی دوره ”تدارک‌نظری‌برای‌بررسی‌مسائل‌اجتماعی-فرهنگی‌ایران“ نیمسال ۱-۰۱-۰۰

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدریادامه مطلب...


←    این دورۀ «بررسی مسائل اجتماعی فرهنگی ایران» در دانشكدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران: بر مبنای تدارك مهارت‌های لازم در زمینۀ درك و تحلیل برداشت‌های غالب از مسائل اجتماعی فرهنگی در میان پژوهندگان علوم اجتماعی طراحی شده است؛ بویژه از آن روی كه این مبانی می‌توانند درك اصولی سودمندی برای فهم و هدایت ارتباطات اجتماعی و توده‌ای در این جامعه فراهم نماید.

←    ما در این دوره سه هدف را دنبال می‌كنیم:

←    مهم‌ترین منظور، علاقمندسازی دانشجویان به تحلیل منظم مسائل اجتماعی فرهنگی ایران است تا انرژی لازم را برای تداوم مطالعات خود در طول دورۀ تحصیل به دست آورند.
←    هدف دوم به دست دادن تصویری از سیر جامعه ایران است؛ این تصویر دانشجویان را كمك می‌كند تا برنامه‌های پژوهشی خود را با دید بازتری انتخاب كنند؛
←    و منظور سوم، آشنا كردن دانشجویان با مفاهیم و نظریه‌های اساسی است كه تاكنون برای فهم منظم و سیستماتیك جامعه ایران به كار رفته است.
←    انتظار بر این است كه این دوره، درك شما را از كاربست فنون و مهارت‌های ارتباطات در جامعه ایران عمیق‌تر نماید.

░▒▓ برنامه دوره
←    كلیات/طرح مبحث/اعلام برنامه دوره
←    مرور مبانی جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی
←    درآمد تاریخی
←    روشنفکری راست‌گرا
←    روشنفکری چپ‌گرا پس از ۱۳۲۰
←    مثلث نظریه‌پردازی جامعه‌شناختی برای فهم مسائل اجتماعی ایران
←    نظریۀ استبداد آسیایی
←    نظریۀ مدرن‌سازی
←    نظریۀ منتقد مدرنیت
←    جمع‌بندی رویکرد مثلثی برای تحلیل مسائل اجتماعی ایران
←    ظهور جامعه شبکه‌ای ایرانی

همچنین، به بررسی اهم مسائل شش نهاد اجتماعی جامعه ایران خواهیم پرداخت:
•    خانواده... طلاق.... زنان سرپرست خانوار...
•    نظام تعلیم و تربیت... فربگی نهاد آموزش... عدالت آموزشی...
•    رسانه‌ها... دگرگونی عظیم رسانه‌ای... جهانی‌شدن/جهانی‌سازی زیست اجتماعی...
•    نهادهای دینی... سکولاریزاسیون/پساسکولاریزاسیون
•    سیاست... دموکراسی/بوروکراسی/آنارشی/...
•    سازمان‌های اقتصادی... برنامه‌های توسعه... بولینگ انفرادی... عدالت

░▒▓ منبع‌اصلی
←    حامد حاجی‌حیدری (۱۳۹۳)، تدارک نظری برای بررسی مسائل اجتماعی-فرهنگی ایران، تهران: انتشارات و تحقیقات جامعه نو، صص.123-6.

░▒▓ منابع‌جنبی
←    رضا امیدی و همکاران (۱۳۹۳)، جامعه ایران در مقاله‌های علمی-پژوهشی علوم اجتماعی، تهران: شورای اجتماعی کشور.
←    انجمن‌جامعه‌شناسی‌ایران (۱۳۹۳)، مجموعه‌مقالات‌دومین‌همایش‌ملی‌آسیب‌های‌اجتماعی‌در‌ایران، ۱۰ جج.، تهران: آگاه.

░▒▓ فعالیت‌های‌كلاس‌/ پس‌ازكلاس
←    مباحث كلاس به منظور تدارك مقدمات لازم براي درك منبع اصلي ضروري خواهد بود.
←    سؤالات، نكات و ساير ملاحظات خود را در تالار گفتگوي اينترنتي درس به اشتراك بگذاريد.
←    گزارش تحقیق (3 نمره) که تا پانزده آذرماه تحویل خواهد شد، شامل بیش پژوهی در یکی از حیطه های «دین»، «خانواده»، «آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت»، «سیاست»، و «اقتصاد»، ملهم از مقالات منابع جنبی. ساخت گزارش های تحقیق به ترتیب زیر باشد: چکیده (100 کلمه)+کلیدواژگان (10 تا 15 کلمه)+ طرح مسأله (مسأله چه هست و چه نیست)+ روش شناسی تحلیل و ارزیابی منابع مورد استفاده تحقیق+ مرور اهم ادبیات پیشین+ اظهار نظر مقایسه ای در موضوع منتخب+ جمع بندی و تصریح پاسخ به مسأله + توصیه هایی به مطالعات بعدی+ فهرست منابع.
←    در تهیه تحقیق به «کد دفاع از سلامت تحقیق» مندرج در پشت این صفحه توجه فرمایید.

░▒▓ گزارش‌های‌فوق‌العاده
←    به ضمیمه گزارش تحقیق، پاورپوینت تفصیلی سخنرانی گزارش، تا ۲+ نمره افزون بر بیست نمره، نمره تعلق خواهد گرفت.
←    همچنین، به مرور + انتقادی منبع اصلی تا ۲+ نمره افزون بر بیست نمره، نمره تعلق خواهد گرفت؛ ساختار گزارش، همچون گزارش اصلی است.
←    گزارش‌های فوق‌العاده با برگه امتحان تحویل خواهند شد.

░▒▓ خط‌مشی‌ارزیابی‌پایان‌دوره
←    امتحان پایان ترم بر مبنای (۱) متن اصلی، همچنین (۲) مباحث كلاس برگزار خواهد شد (۱۷ نمره).
←    در مجموع، ارزیابی بر مبنای ۱۷ نمره آزمون، ۳ نمره تحقیق، و تا سقف ۴ نمره فوق‌العاده صورت خواهد گرفت.

░▒▓ فرصت‌مشورت‌ورفع‌اشكال
←    hajiheidari@PhiloSociology®.ir ... hajiheidari@PhiloSociology®.com
←    www.PhiloSociology®.ir
←    روزهای یک‌شنبه و دوشنبه(غیر از موعد تشکیل شورای عمومی گروه-قبل از مراجعه هماهنگ فرمایید) (ساعت ۱۲-۱۱)



░▒▓ كتاب‌شناسی؛‌برخی‌منابع‌پیشنهادی‌برای‌مطالعۀ‌افزون


░▒▓ برداشت‌اصولی‌و‌مقدماتی‌از‌مسائل‌اجتماعی
←    کالوین جِی. لارسن (۱۳۷۷)، نظریه‌های جامعه‌شناسی محض و کاربردی، ترجمه‌ی غلامعباس توسلی و رضا فاضل تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها.
←    ارل رابینگتن و مارتین واینبرگ (۱۳۸۳)، رویكردهای نظری هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی، ترجمة رحمت‌ا…. صدیق سروستانی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
←    دانیلین لوزیك (۱۳۸۳)، نگرشی نو در تحلیل مسائل اجتماعی، ترجمة سعید معیدفر، تهران: انتشارات امیركبیر.
←    جیمز کرون (۱۳۸۹)، جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی؛ چگونه مسائل اجتماعی را حل کنیم؟، ترجمه مهرداد نوابخش و فاطمه کرمی، تهران: جامعه‌شناسان.
←    جعفر سخاوت (۱۳۸۰)، جامعه شناسی انحرافات، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
Vincent N. Parrillo (ed.) (۲۰۰۸), Encyclopedia of Social Problems, London: Sage.



░▒▓ بررسی‌مسائل‌اجتماعی‌ایران؛ برخی‌مجموعه‌های‌مهم
←    انجمن‌جامعه‌شناسی‌ایران و شهرداری تهران (۱۳۷۵)، مجموعه مقالات اولین همایش طرح مسائل اجتماعی ایران، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
←    انجمن‌جامعه‌شناسی‌ایران (۱۳۸۰)، نامة انجمن‌جامعه‌شناسی‌ایران؛ ویژة بررسی مسائل اجتماعی ایران، ۶ شش.، تهران: انتشارات كلمه.
←    انجمن‌جامعه‌شناسی‌ایران (۱۳۹۳)، مجموعه‌مقالات‌دومین‌همایش‌ملی‌آسیب‌های‌اجتماعی‌در‌ایران؛ مسایل و مشكلات اجتماعی، تهران: آگاه.
←    انجمن‌جامعه‌شناسی‌ایران (۱۳۹۳)، مجموعه‌مقالات‌دومین‌همایش‌ملی‌آسیب‌های‌اجتماعی‌در‌ایران؛ آسیب‌های اجتماعی ایران، تهران: آگاه.
←    انجمن‌جامعه‌شناسی‌ایران (۱۳۹۳)، مجموعهمقالاتدومینهمایشملیآسیب‌هایاجتماعیدرایران؛ اعتیاد به مواد مخدر و خودكشی، تهران: آگاه.
←    انجمن‌جامعه‌شناسی‌ایران (۱۳۹۳)، مجموعه‌مقالات‌دومین‌همایش‌ملی‌آسیب‌های‌اجتماعی‌در‌ایران؛ آسیب‌های اجتماعی اقتصادی، تهران: آگاه.
←    انجمن‌جامعه‌شناسی‌ایران (۱۳۹۳)، مجموعه‌مقالات‌دومین‌همایش‌ملی‌آسیب‌های‌اجتماعی‌در‌ایران؛ آسیب‌های اجتماعی خانواده نابسمانی خشونت و طلاق، تهران: آگاه.
←    انجمن‌جامعه‌شناسی‌ایران (۱۳۹۳)، مجموعه‌مقالات‌دومین‌همایش‌ملی‌آسیب‌های‌اجتماعی‌در‌ایران؛ آسیب‌های اجتماعی ناشی از حاشیه‌نشینی روابط اجتماعی، تهران: آگاه.
←    انجمن‌جامعه‌شناسی‌ایران (۱۳۹۳)، مجموعه‌مقالات‌دومین‌همایش‌ملی‌آسیب‌های‌اجتماعی‌در‌ایران؛ آسیب‌های كودكان نوجوانان و جوانان، تهران: آگاه.
←    انجمن‌جامعه‌شناسی‌ایران (۱۳۹۳)، مجموعه‌مقالات‌دومین‌همایش‌ملی‌آسیب‌های‌اجتماعی‌در‌ایران؛ بحران هویت و آنومی، تهران: آگاه.
←    انجمن‌جامعه‌شناسی‌ایران (۱۳۹۳)، مجموعه‌مقالات‌دومین‌همایش‌ملی‌آسیب‌های‌اجتماعی‌در‌ایران؛ جرم جنایت و وندالیسم، تهران: آگاه.
←    انجمن‌جامعه‌شناسی‌ایران (۱۳۹۳)، مجموعه‌مقالات‌دومین‌همایش‌ملی‌آسیب‌های‌اجتماعی‌در‌ایران؛ كجروی بزه‌كاری و انحراف‌های اجتماعی، تهران: آگاه.
←    محسن فردرو، سهراب حمیدی و رضا یعقوبی (۱۳۸۰)، جامعه و فرهنگ، مجموعه مقالات، ۳جج.، انتشارات آرون.
←    سیف‌الله سیف‌اللهی (۱۳۸۱)، جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران،مجموعه مقالات، تهران: مؤسسة انتشارات جامعه پژوهان سینا.
←    سید جواد طباطبایی (۱۳۸۰)، دیباچه ای بر نظریه انحطاط در ایران، تهران: نشر نگاه معاصر.
←    محمدحسین بحرانی (۱۳۸۸)، طبقة متوسط و تحولات سیاسی در ایران معاصر (۱۳۲۰-۱۳۸۰)، تهران: آگاه.
←    ‌پرویز پیران (۱۳۶۶/۱۳۶۷)، «شهرشینی شتابان و ناهمگون»؛ ۱۰ مقاله، در اطلاعات سیاسی-اقتصادی، شش. ۲۳-۱۴.
←    ‌پرویز پیران (۱۳۶۹/۱۳۷۰)، «دیدگاههای نظری در جامعه شناسی ‌ شهر و شهر‌نشینی»؛ ۷ مقاله، در اطلاعات سیاسی-اقتصادی، شش. ۵۰-۴۰.
←    ‌پرویز پیران (۱۳۷۳/۱۳۷۴)، «آلونک نشینی درایران: دیدگاههای نظری، با نگاهی به شرایط ایران»؛ ۳ مقاله، در اطلاعات سیاسی-اقتصادی، شش. ۹۵-۸۷.
←    ‌پرویز پیران (۱۳۷۶/۱۳۷۷)، «شهر ‌شهر‌وندمدار»؛ ۵ مقاله، در اطلاعات سیاسی-اقتصادی، شش. ۱۳۴-۱۲۰.
←    یرواند آبراهامیان (۱۳۸۴)، ایران بین دو انقلاب، ترجمه احمد گل‌محمدی و محمد ابراهیم فتاحی، تهران: نی.
←    عماد افروغ (۱۳۸۰)، چالش‌های كنونی ایران، تهران: حوزة هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
←    سعید معیدفر (۱۳۸۹)، مسائل اجتماعی ایران؛ اقشار و گروه‌های آسیب‌پذیر، تهران: نشر علم.
←    فرامرز رفیع‌پور (۱۳۷۸)، آنومی یا آشفتگی اجتماعی ، تهران: سروش.
←    مسعود كمالی (۱۳۸۱)، دو انقلاب ایران؛مدرنیته،جامعةمدنی،مبارزةطبقاتی، تهران: نشر دیگر.
←    محمد قوچانی (۱۳۷۹)، یقه‌سفیدها،جامعه‌شناسی نهادهای مدنی در ایران امروز، تهران: نقش و نگار.
←    حسین كاجی (۱۳۷۸)، كیستی ما از نگاه روشنفكران ایرانی، تهران: روزنه.
←    حسین كچوئیان (۱۳۸۳)، كندوكاو در ماهیت معمایی ایرانجهانی‌سازی،دموكراسی‌وجامعه‌شناسی‌سیاسی‌ایران، قم: مؤسسه آموزشی باقرالعلوم.
←    دفتر مطالعات و تحقیقات زنان (۱۳۸۰)،  مجموعه مقالات هم‌اندیشی بررسی مسائل و مشكلات زنان؛ اولویت‌ها و رویكردها، ۲جج.، قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
←    مسعود كارشناس (۱۳۸۲)، نفت، دولت و صنعتی شدن در ایران، یوسف حاجی‌عدالوهاب و یوسف سعیدی، تهران: گام‌نو.
←    فرزین وحدت (۱۳۸۲)، رویارویی فكری ایران با مدرنیت، مهدی حقیقت‌خواه، تهران: ققنوس.
←    محمد مظلوم خراسانی (۱۳۸۱)، بررسی مسائل اجتماعی ایران، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد.
←    رسول جعفریان (۱۳۸۰)، جریان‌ها و جنبش‌های مذهبی-سیاسی ایران (سالهای ۱۳۲۰- ۱۳۵۷)، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
←    رامین جهانبگلو (۱۳۸۴)، ایران در جستجوی مدرنیته (بیست گفنگو با صاحبنظران ایرانی)، تهران: نشر مركز.

------------
كتاب مسائل اجتماعی؛ محصول 2010 انتشارات پیرسون زیرمجموعه انتشارات فوق معتبر پرنتیس-هال است. این نسخه به همت دکتر هوشنگ نایبی و شورای اجتماعی کشور به فارسی منتشر شده است.

 

آخرین بروز رسانی در شنبه, 13 شهریور 1400 ساعت 18:48

صفحه 3 از 850

a_a_