← این دورۀ ”جامعهشناسی ارتباطات و رسانهها“ در دانشكدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بر مبنای تدارك مهارتهای لازم در زمینۀ شناخت عمومی از ارتباطات، ارتباطات تودهای و وسایل ارتباط تودهای، تدارك دیده شده است.
← ما در این دوره سه هدف را دنبال میكنیم:
← در این دوره تلاش میشود تا با در نظر گرفتن نهاد ارتباطات جمعی در زمینه اجتماعی، احوالات آن و مناسبات آن را با زمینه اجتماعی، مورد بررسی قرار دهیم؛
← و منظور سوم، آشنا كردن دانشجویان با مفاهیم اساسی مهم مطرح در این حوزه است.
← تفهیم مطالب به دانشجویان محترم، به شیوههای ارائه مطالب و زمینههای اصلی، بحث كلاسی، مطالعات دانشجو، ارزیابی مطالعات دانشجویان، و مشورت با استاد صورت میگیرد.
█ █ برنامه دوره
← طرح مبحث/اعلام برنامۀ ترم/معرفی منابع
← درك عمومی از ارتباط انسانی و ارتباطات رسانهمند
← هویت رسانهای
← پدیدارشناسی فرستندگان پیامهای رسانهای
← تحلیل گردش عملیات سازمانهای رسانهای
← پدیدارشناسی گیرندگان پیامهای رسانهای
← تحلیل ارتباطات رسانهای در سطح كلان
← عمومیت رسانهای؛ نظریات ناظر بر تاریخ اجتماعی نهاد رسانهها
← تسری عمومیت رسانهای: جهانیسازی
← نسبت عمومیت رسانهای با عمومیتهای پیشین: دگرگونی در سنت
← دگرگونی در تکنولوژیهای رسانهای و ظهور فضای سایبر
← شبکه/جامعه شبکهای!؟
← کاوش در چشمانداز آینده
← جمعبندی و رفع اشکال
█ █ منبع اصلی
← فصول سوم تا هفتم از جان بروکشایر تامپسن (1380)، رسانهها و مدرنیته؛ نظریه اجتماعی رسانهها، ترجمه مسعود اوحدی، تهران، سروش.
█ █ منبع جنبی
← ★★★ گلن کریبر و رویستون مارتین (1390)، فرهنگهای دیجیتال؛ درک رسانههای جدید، ترجمه مرضیه وحدانی، تهران: ساقی.
← ★★★ مانوئل اولیون كستلز (1380)، ظهور جامعه شبكهای، بویژه جلد 2؛ «قدرت هویت»، ترجمه حسن چاووشیان، تهران: طرح نو.
← ★★★ یوست فن لون (1388)، تکنولوژی رسانهای از منظری انتقادی، ترجمه احد علیقلیان، تهران: همشهری.
← ★★ مارسل دانسی (1386)، درک نشانهشناسی رسانهها، ترجمه گودرز میرانی و بهزاد دوران، تهران: چاپار.
█ █ فعالیتهای كلاس/پسازكلاس
← مباحث كلاس به منظور تدارك مقدمات لازم برای درك منبع اصلی ضروری خواهد بود.
← سؤالات، نكات و سایر ملاحظات خود را در تالار گفتگوی اینترنتی درس به اشتراك بگذارید.
← گزارشهای زیر را در مواقع تعیین شده، تحویل دهید:
← گزارش 1(0.5 نمره): چكیده فصل 15 از آنتونی گیدنز و كارن بردسال (1386)، جامعهشناسی، ترجمه حسن چاووشیان، تهران، نشر نی(حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداكثر 1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 3(0.5 نمره): چكیده فصل 3 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداكثر 1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 7(0.5 نمره): چكیده فصل 7 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداكثر 1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 4(0.5 نمره): چكیده فصل 4 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداكثر 1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 5(0.5 نمره): چكیده فصل 5 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداكثر 1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش 6(0.5 نمره): چكیده فصل 6 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداكثر 1 صفحه =350كلمه)؛
← گزارش اختیاری تحقیق+پاورپوینت (3+ نمره) که تا پانزده آذرماه تحویل خواهد شد، شامل بیشپژوهی در یکی از مضامین مندرج در «منابع فرعی» خواهد بود.
← در تهیه تحقیق به «کد دفاع از سلامت تحقیق» مندرج در پشت این برگه توجه فرمایید.
← ساخت گزارش تحقیق: چکیده (100 کلمه)+کلیدواژگان (10 تا 15 کلمه)+ طرح مسأله (مسأله چه هست و چه نیست)+ روششناسی تحلیل و ارزیابی منابع مورد استفاده تحقیق+ مرور اهم ادبیات پیشین+ اظهار نظر مقایسهای در موضوع منتخب+ جمعبندی و تصریح پاسخ به مسأله + توصیههایی به مطالعات بعدی+ فهرست منابع.
█ █ خط مشی ارزیابی پایان دوره
← ارزیابی پایان دوره، منحصراً بر مبنای (1)فصول 73 كتاب جان تامپسن و (2)مباحث كلاس، صورت خواهد گرفت (14 نمره).
█ █ گزارشهایفوقالعاده
← به مرور+انتقادی یکی از منابع فرعی+پاورپوینت، تا 2+ نمره افزون بر بیست نمره، تعلق خواهد گرفت.
← به مرور+انتقادی مباحث کلاس+پاورپوینت، تا 2+ نمره افزون بر بیست نمره، تعلق خواهد گرفت.
← مشارکت فعال و مکرر در روند کلاس، تا سقف دـ2ـو نمره مثبت فوقالعاده خواهد افزود.
█ █ مراجعه جهت رفع اشكال
← hajiheidari@PhiloSociology®.ir
← تالار گفتگوی اینترنتی: PhiloSociology®.ir
← روزهای شنبه و دوشنبه (ساعت 15:00 تا 16:30).
█ █ كتابشناسی؛ سایر منابع پیشنهادی برای مطالعه افزون
برداشتی عمیقتر از ارتباطات جمعی
← جان بروکشایر تامپسن (۱۳۷۹)، ایدئولوژی و فرهنگ مدرن؛ نظریه اجتماعی انتقادی در عصر ارتباطات تودهگیر، ترجمه مسعود اوحدی، تهران: مؤسسه فرهنگی آینده پویان تهران.
← جان بروکشایر تامپسن (1380)، رسانهها و مدرنیته؛ نظریۀ اجتماعی رسانهها، ترجمه مسعود اوحدی، تهران: سروش.
← مانوئل اولیون كستلز (1380)، ظهور جامعه شبكهای، 3جج.، ترجمه گروه مترجمان، تهران: طرح نو.
← یوست فن لون (1388)، تکنولوژی رسانهای از منظری انتقادی، ترجمه احد علیقلیان، تهران: همشهری.
← راینر شوتزیشل (1391)، جامعهشناسی ارتباطات، ترجمه کرامتاله راسخ، تهران: نی.
← منوچهر محسنیان راد (1378)، ارتباطشناسی؛ ارتباطات انسانی(میانفردی، گروهی، جمعی)، تهران: سروش.
← سید حسن حسینی(ویراستار) (1388)، زیباییشناسی و فلسفه رسانه، تهران: انتشارات دانشكده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و انتشارات مهرنیوشا.
← گِیل ای. مایرز و میشل تی. مایرز (1383)، پویایی ارتباطات انسانی، ترجمه حوا صابرآملی، تهران: انتشارات دانشكده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
سایر منابع عمومی ارتباطات جمعی
← مارسل دانسی (1386)، درک نشانهشناسی رسانه، ترجمه گودرز میرانی و بهزاد دوران، تهران: چاپار.
← دیوید کروتو و ویلیام هاینس (1391)، رسانه/جامعه؛ صنایع، تصاویر، و مخاطبان، ترجمه مهدی یوسفی و رضا مرزانی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
← جیمز پاتر (1391)، بازشناسی رسانههای جمعی با رویکرد سواد رسانهای، ترجمه امیر یزدیان و همکاران، تهران: مرکز پژوهشهای اسلامی سیما.
← الکسیس تن (1388)، نظریهها و پژوهشهای ارتباط جمعی، ترجمه نعیم بدیعی، تهران: همشهری.
← ملوین دفلور و اوِرِت دنیس (1383)، شناخت ارتباطات جمعی، ترجمه سیروس مرادی، تهران: انتشارات دانشكده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
← كاظم معتمدنژاد (1383)، وسایل ارتباط جمعی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
نظریههای ارتباطات جمعی
← سید محمد مهدیزاده (1389)، نظریه رسانه؛ اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران: همشهری.
← دنیس مككوِیل (1382)، درآمدی بر نظریۀ ارتباطات جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: مركز مطالعات رسانهها.
← استیون لیتلجان (1384)، نظریههای ارتباطات، ترجمه سید اكبر مبرحسنی و سید مرتضی نوربخش، تهران: جنگل.
← ورنر سورین و جیمز تانكارد (1381)، نظریههای ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
← ویلبر شرام (1381)، زندگی و اندیشه پیشتازان علم ارتباطات، ترجمه غلامرضا آذری و زهرا آذری، تهران: رسا.
← سون ویندال، بنو سیگنایتزر، و جین اولسن (1376)، كاربرد نظریههای ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: مركز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
تاریخ اجتماعی رسانهها
← ایسا بریگز و پیتر برک (1391)، تاریخ اجتماعی رسانهها؛ از گوتنبرگ تا اینترنت، ترجمه حسن نمکدوست تهرانی، تهران: همشهری.
← جین چپمن (1392)، درآمدی بر تاریخ تطبیقی رسانهها؛ 2002-1789، ترجمه داریوش دلآرا، تهران: ساقی.
برنامههای پژوهشی متأخر
← فرانك وبستر (1380)، نظریههای جامعه اطلاعاتی، ترجمه اسماعیل قدیمی، تهران: قصیدهسرا.
تحقیق در رسانه
← راجر دی. ویمر و جوزف آر. دومینیك (1384)، تحقیق در رسانههای جمعی، ترجمه كاووس سیدامامی، تهران: سروش.
رادیو
← اریك گ. نوربرگ (1383)، خطمشیهای برنامهسازی برای رادیو، ترجمه ناصر بلیغ، تهران: تحقیق و توسعه رادیو.
← كارول فلمینگ (1384)، دستینه رادیو، ترجمه ناصر بلیغ، تهران: تحقیق و توسعه رادیو.
تلویزیون
← دیوید مككوئین (1384)، راهنمای شناخت تلویزیون، ترجمه فاطمه كرمعلی و عصمت گیویان، تهران: اداره كل پژوهشهای سیما.
← هربرت زتل (1384)، راهنمای تولید برنامههای تلویزیونی، ترجمه علی رجبزاده طهماسبی و دیگران، تهران: انتشارات دانشكده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
← جرالد میلرسون (1384)، فن برنامهسازی تلویزیونی، ترجمه مهدی رحیمیان، تهران: سروش.
سایبرفضا
← گلن کریبر و رویستون مارتین (1390)، فرهنگهای دیجیتال؛ درک رسانههای جدید، ترجمه مرضیه وحدانی، تهران: ساقی.
← دیوید بل (1383)، سایبراسپیس، ترجمه امید نیكفرجام، تهران: اداره كل پژوهشهای سیما.
← دیوید بل (1389)، درآمدی بر فرهنگ های سایبر، ترجمه م. کوثری، و ح. حسنی، تهران: جامعه شناسان.
← دیوید بل (1390)، نظریهپردازان فرهنگ سایبری، ترجمه م. شفیعیان، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
█ █ مراجع تحقیق
دائرهالمعارفهای مرتبط با موضوع ارتباطات جمعی
← جان فیسك و دیگران (1385)، مفاهیم كلیدی ارتباطات، ترجمه میرحسین رئیسزاده، تهران: فصل نو؛
← مایكل پین (1382)، فرهنگ اندیشه انتقادی، ترجمه پیام یزدانجو، تهران: نشر مركز؛
← اندرو ادگار و پیتر سیجویك (1387)، مفاهیم بنیادی نظریه فرهنگی، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه.
كتابخانههای برگزیده
← كتابخانه مركز مطالعات و تحقیقات رسانه؛
← كتابخانه دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران؛
← كتابخانه مركزی و مركز اسناد دانشگاه تهران.
كتابفروشیهای برگزیده
← انتشارات آگاه، میدان انقلاب، خیابان انقلاب، روبروی سازمان مركزی دانشگاه تهران؛
← انتشارات اختران، میدان انقلاب، خیابان انقلاب، خیابان اردیبهشت، نبش بازارچه كتاب؛
← انتشارات خوارزمی، میدان انقلاب، خیابان انقلاب، روبروی در اصلی دانشگاه تهران؛
← انتشارات حكمت، میدان انقلاب، خیابان انقلاب، تقاطع وصال؛
← انتشارات مولا، میدان انقلاب، خیابان انقلاب، تقاطع وصال.
نشریات ادواری برگزیده
← فصلنامه رسانه، مركز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
← فصلنامه پژوهش و سنجش، سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا.