فیلوجامعه‌شناسی

فیلوجامعه‌شناسی

معرکه چشم‌اندازها به علوم شناختی-دو.از رایانه تا هوش‌مصنوعی

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    مشخصاً رستنگاه ایده رایانش را می‌توان به چارلز ببیج (Charles Babbage)، ریاضیدان نابغه کمبریج رساند که سال‌های متمادی را وقف ابداع یک ماشین حساب خودکار که می‌توانست محاسبات پیچیده مربوطه به ناوبری و تحلیل اشیاء متحرک را به انجام برساند. ماشینی که طراحی کرد، به تولید هزاران قطعه دقیق نیاز داشت، و در حالی که دانشمندان امروزی می‌دانند که طراحی ماشین ببیج جواب می‌دهد، ولی دولت وقت بریتانیا پس از سرمایه‌گذاری هنگفت هفده هزار پوندی، از حمایت خود دست کشید.

▬    در حالی که ببیج تلاش می‌کرد تا طرح جاه‌طلبانه مغزافزار مکانیکی خود را به اجرا بگذارد، یک ریاضیدان انگلیسی دیگر به نام جورج بول (George Boole) از کوئینز کالج کورک ایرلند، درگیر کاری متفاوت، اما، به همان اندازه مهم بود: یعنی، کشف قوانین اساسی اندیشه و پیدا کردن آن‌ها بر اساس اصول منطق. بول برای از بین بردن ابهامات زبان مرسوم منطق از زمان ارسطو، از مجموعه‌ای از نمادهای دلخواه (a، b، x، y و ...، و ∧،∨،و¬) برای توضیح «قوانین اندیشه» استفاده کرد. یک نکته مهم دیگر در منطق جدید جرج بول، خصلت باینری یا دودویی آن بود. هر عبارت منطقی، مهم نیست چقدر پیچیده باشد، نهایتاً می‌تواند به صورت «۱» (مخفف «همه» یا «درست») یا به عنوان «۰» (مخفف «هیچ» یا «کاذب») نمایش داده شود. جبر بولی سرانجام، نیم قرن بعد توسط آلفرد نورث وایتهد و برتراند راسل در کتاب Principia Mathematica (۱۳-۱۹۱۰) مورد قدردانی قرار گرفت. مجموعه افکاری که توسط چارلز ببیج، جرج بول، و وایتهد و راسل ارائه شد، سرانجام، توسط محققان در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ یکپارچه شد، و به خلق ماشین‌های محاسب انجامید.

▬    در سال ۱۹۳۸، رساله مشهور «تحلیل نمادین مدارهای رله و سوئیچینگ» کلود شنون (Claude Shannon) منتشر شد. او بر آن شد که ماشین را می‌توان بر حسب معادلات جبر بولی ساده‌سازی کرد: برای سیستم درست-کاذب می‌توان کلیدهای روشن-خاموش یا مدار بسته و باز را موازی کرد. گام‌های استدلال منطقی را می‌توان با چنین رله‌های «سوئیچینگ» طی کرد. کار شنون زمینه را برای ساخت ماشین‌هایی که عملیات منطقی عظیم را به طور ماشینی و انبوه انجام می‌دادند، هموار کرد؛ حالا می‌شد استدلال منطقی طولانی و پیچیده را مشخصاً با طراحی دیجیتال محقق و تدقیق کرد.
▬    بیش از شنون، آلن تورینگ (Alan Turing)، ایده ماشین تورینگ خود را در سال ۱۹۳۶ مطرح کرد؛ بر این اساس، هر رشته محاسباتی که دقیقاً به زبان ریاضی بیان شده باشد را می‌توان توسط ماشینی انجام داد که دارای مجموعه متناهی از دستورالعمل‌ها باشد. دیگر آنکه، او نشان داد که اصولاً و فقط یک نوع رایانه وجود دارد، و نتایج محاسبه رایانه‌ها اختلافی با یکدیگر نخواهند داشت. و سومین نکته آن که، او شروع به فکر کردن در مورد مسائل اصلی هوش مصنوعی کرد: رابطه بین فکر انسان و تفکر ماشینی.
▬    ونور بوش (Vannevar Bush)، مهندس MIT، که به کلود شنون جوان پیشنهاد کرده بود تا بر روی موضوع قیاس بین نظریه شبکه الکتریکی و حساب گزاره‌ای کار کند، خود، شروع به ساخت ماشین‌هایی کرد که می‌توانستند معادلات دیفرانسیل را حل کنند.
▬    در همین زمان، وارن مک‌کالک و والتر پیتس (Warren McCulloch and Walter Pitts, 1943) در حال بسط نظرات خود در مورد شبکه‌های عصبی بودند، به ویژه این ایده که هر چیزی را که بتوان به طور کامل و بدون ابهام در قالب کلمات بیان کرد، می‌تواند توسط شبکه محدود متناسبی از نورون‌ها برنامه‌ریزی شود. بنا بر این، مغز را می‌توان به مفهومی دقیق‌تر از قبل، به عنوان یک ماشین عصبی و الکترونیک تعبیر کرد و در واقع، به عنوان یک ماشین تورینگ در نظر گرفت.
▬    نهایتاً نوربرت وینر (Norbert Wiener) علم سایبرنتیک را به عنوان یک حوزه بین‌رشته‌ای جدید که مکانیسم‌های بازخورد سیستمی را در نسبت با محیط را در یک فرآیند و نظام ارگانیک و خودفرمان کاوش می‌کرد، بنیان گذاشت.
▬    بر مبنای همه این یافته‌ها و نوآوری‌ها، این، جان فون نویمان (John von Neumann) بود که با تمام این رگه‌های فکری ارتباط برقرار کرد و به اتکاء علاقه پایدارش به نظریه محاسبات، و همچنین سخت‌افزار رایانه، منطق باینری را با فن حافظه رایانه تلفیق کرد. او با بسط ایده ذخیره برنامه‌ها، که در آن عملیات رایانه را می‌توان با استفاده از یک برنامه یا مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها، در حافظه داخلی رایانه ذخیره کرد، فن سخت‌افزار و نرم‌افزار رایانه را نهایی کرد. او نشان داد که چگونه منطق باینری و رایانش می‌توانند منجر به شکل‌گیری چیزی مشابه و حتی سازمندتر از حافظه انسانی به عمل درآید. می‌توان دستورالعمل‌ها را برای ماشین، به همان زبان پردازش داده‌ها (حتی چیزی شبیه زبان اسمبلی) رمزگذاری کرد، و بنا بر این، دستورالعمل‌ها و داده‌ها را در برنامه ترکیب کرد و هر دو را در رایانه ذخیره نمود. این پیشرفت‌های مفهومی راه را برای برنامه‌هایی مانند اسمبلرها و کامپایلرهای زبان C باز کرد که می‌توانستند زیر روال‌ها را در برنامه اصلی جمع کنند و از یک زبان نزدیک به زبان انسان مانند Basic، به زبان ابتدایی ماشین ترجمه کنند. شاید اگر فون‌نویمان، در سال ۱۹۵۷ و در حالی که هنوز در اوان میان‌سالی و ۵۴ سالگی بود بر اثر سرطان فوت نمی‌کرد، به شخصیت اصلی تاریخ نظریه محاسبات، علوم شناختی و نهایتاً هوش مصنوعی تبدیل می‌شد، و نقش نیوتن روزگار ما را ایفا می‌کرد.
▬    در عمل، و در سال ۱۹۴۶، فیزیکدانی بنام دکتر جان ماکلی (John William Mauchly) با همکاری جان آدام پرسپر اکرت (John Adam Presper) که مهندس برق بود، به ساختن اولین رایانه الکترومکانیکی/الکترونیکی همه منظوره، به نام «اینیاک» (ENIAC-Electronic Numerical Integrator And Computer) شدند. این رایانه قادر به انجام سیصد عمل ضرب در هر ثانیه بود و قادر بود کار دستی ۳۰۰ روزه را در یک روز انجام دهد. انیاک ۳۰ تن وزن داشت و کاربرد نظامی داشت.
▬    آلن نیول و هربرت سایمون (Allen Newell and Herbert Simon) روی رایانه جدیدی به نام جانیاک کار کردند که جیم اول نام خود را از نام جان فون نویمان می‌گرفت. این برنامه، همانطور که فون نویمان در نظر داشت، هم به دنبال شبیه‌سازی رفتارهای پیچیده ذهن و تصمیم‌سازی انسانی بود و هم به دنبال فراتر رفتن از آن‌ها. این رایانه، از روش کارآمدتر تصادفی به جای ترتیبی برای تخصیص حافظه استفاده می‌کرد، و بازی شطرنج و حل هوشمندانه‌تر مسائل ریاضی که نیاز به تفکر استراتژیک و پیچیده داشت، اهداف اصلی آن بودند. جالب این که ماشین توانست، اثبات زیباتری از یکی از قضایای وایتهد و راسل در کتاب پرینسیپا ماتماتیکا ارائه دهد که راسل را به وجد آورد. آلن نیول باور داشت که جانیاک از همان روش‌های انسانی استفاده می‌کند، ولی مجموع محاسبات چند دقیقه‌ای آن، اگر توسط منطق‌دان انسانی انجام می‌شد، صدها یا حتی هزاران سال وقت می‌برد. نحوه کار ماشین چیزی شبیه به این بود که فی‌المثل، اشکالی از قیاس که در آن اگر a دلالت بر b داشته باشد، و b دلالت بر c، و c دلالت بر d، و ... تا n، آنگاه، «a دلالت بر n» دارد؛ تمام این زنجیره‌های طولانی دلالت‌های موازی می‌توانست با هم تحلیل شوند، و در نهایت، چیزی شبیه و حتی پیچیده‌تر از آنچه در ذهن یک بازیگر استراتژیک شطرنج می‌گذرد، در ماشین نمودار شود. تیم نیول و سایمون ابرام داشتند که معتقد نیستند که هم ارزی عملکردی بین مغز و رایانه دلالت بر تناظر ساختاری در یک سطح آناتومیک داشته باشد و مثلاً به هم ارزی نورون‌ها با مدارها اشعار داشته باشد. کشف مکانیسم‌های عصبی که این عملکردهای پردازش اطلاعات را در مغز انسان موجب می‌شود، مورد توجه تیم مک‌کالک و پیتس بود، ولی گروه سایمون و نیول باور داشتند که این فرض برای توسعه و بسط منطق دیجیتال می‌تواند مضر باشد؛ آن‌ها آمادگی داشتند که به منطق دیجیتال به عنوان یک منطق برتر و با قابلیت محاسبه گسترده‌تر بنگرند؛ این، یک هوش مصنوعی بود که فراتر از هوش انسانی عمل می‌کرد. لااقل دو چیز محرز بود:

(۱) رایانه‌ها می‌توانند رفتاری داشته باشند که اگر توسط انسان‌ها ابراز شود، بدون ابهام هوشمند تلقی می‌شوند.
(۲) مراحلی که برنامه‌ها در مسیر اثبات قضایا طی می‌کنند، تمایزهایی با مراحل حل مسأله انسانی دارند.

▬    حتی می‌توان گفت که در پروژه نیول، چیزی شبیه منطق فازی، دخیل بوده است؛ ابتدا صورت مورد نظر «حل یک مسأله» تصریح می‌شود، سپس، با معلوم و مجهول، جایگاه فعلی در فرآیند حل مسأله با هدف نهایی مورد نظر مقایسه می‌گردد. اگر این دو مورد منطبق باشند، مشکل حل شده است، در غیر این صورت، ماشین محاسب، تفاوت‌ها را روشن می‌کند و روش‌هایی را جست و جو می‌کند تا تفاوت بین موقعیت فعلی در حل مسأله و موقعیت حل نهایی مسأله کاهش یابد. جدولی تنظیم می‌شود که اهداف سیستم را با الگوریتم‌های مرتبط می‌کند که ممکن است در کاهش فاصله تا حل مسأله مفید باشند. سیستم یک الگوریتم مرتبط با فاصله تا حل مسأله را انتخاب و آزمایش می‌کند تا معلوم شود که آیا الگوریتم برای وضعیت فعلی قابل اجرا است یا خیر. اگر اعمال آن فاصله تا حل مسأله را تقلیل دهد و نتیجه‌ای نزدیک به حالت نهایی مطلوب به دست آید، اعمال الگوریتم تکرار می‌شود. اگر ثابت شود که الگوریتم‌های موجود قابل اجرا نیستند، سیستم یک هدف فرعی ایجاد می‌کند. این رویه مدام و خستگی‌ناپذیر تکرار می‌شود تا زمانی که هدف محقق شود. با این رویه یا پراسیجر حل مسأله، علاوه بر این ممکن است مسائل پیچیده به مسائل فرعی تجزیه شود، از آن مهم‌تر، امکان حذف جزئیات از مسأله نیز هست، چرا که فرایند به طرزی که آشکارا فراتر از ضوابط جبر بولی است، به تقلیل فاصله وضع فعلی از وضع حل مسأله تمرکز دارد.
▬    نتایج کار نیول و سایمون برای بسیاری وحشتناک بود و همچنان هم هست.  در واکنش به این وضع «وحشتناک» که از قرار معلوم، موقعیت مسلط انسان را به چالش می‌کشد، واکنش‌هایی مطرح شد:
▬    اول از همه، گفته شد که تمام اطلاعات موجود در برنامه رایانه‌ای توسط انسان‌ها تعبیه شده است، و از این قرار، کنترل انسانی همچنان باواسطه برقرار است. اما از نظر نیوول و سایمون، تا زمانی که رایانه صرفاً درگیر تکرار منظم مراحل از قبل برنامه‌ریزی شده باشد، این سخن درست است، ولی در عمل، تصمیم‌های رایانه در مورد استفاده از الگوریتم‌های مختلف و ترکیب آن‌ها صورت‌های تازه‌ای از حل مسأله خلق می‌کند که حتی می‌تواند برتراند راسل را پنجاه سال پس از انتشار کتاب پرینسیپیا ماتماتیکا شگفت‌زده کند؛ بی‌گمان اگر یک عملگر انسانی این کار را می‌کرد، ما کار او را هوشمندانه یا فراهوشمندانه تلقی می‌کردیم.
▬    خط دیگری از انتقادات بر تفاوت‌های معینی بین انسان‌ها و برنامه‌های کامپیوتری متمرکز بود؛ برای مثال، این‌که انسان‌ها می‌توانند میانبرها یا اکتشاف‌ها را بداهه بسازند، در حالی که رایانه‌ها همان فرآیندهای قبلی خود را تکرار یا ترکیب می‌کنند. از این گذشته، برخی مسائل انسانی قابل تبدیل به زبان ماشین نیستند. نیوول و سایمون با پذیرش این محدودیت، تصمیم گرفتند برنامه‌هایی با قابلیت یادگیری ابداع کنند (توأم با برداشت‌های آزاد از هوارد گاردنر).
مآخذ:...
هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در سه شنبه, 16 فروردین 1401 ساعت 16:36

جمع‌بندی‌دسـ☷ـتنامه‌نظریه‌های‌جامعه‌شناسی... چرخش مدرن... سبک متمایز علوم اجتماعی قاره‌ای... ژان-ژاک روسو

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدری؛ ادامه مطلب...فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


▬    رنه دکارت خط متمایزی را در فلسفه و فکر قاره‌ای بنا نهاد که طی آن «سوژه» یا فاعل شناخت، نقطه عزیمت معرفت قلمداد گردید؛ به این معنا که در همه چیز شک ورزید و نقطه آغازین بازگشت به شناخت را در «سوژه» نهاد؛ این، نقطه آغازی بر تأملات عمیق در مورد ماهیت سوژه شد؛ و در مرحله‌ای از بلوغ یا طغیان خود به رمانتیسیسم راه برد. بی‌گمان، ژان-ژاک روسو، در جنبش رمانتیسیسم و گسترش ابعاد آن سهم درخوری دارد.

▬    روسو با روشی شبیه رنه دکارت و شک دستوری او در «گفتارهایی درباره روش» (Discours de la Méthode Pour bien conduire sa raison, et chercher la vérité dans les sciences, 1637) آغاز می‌کند، و می‌کوشد «وحشی نیک» (Noble Savage/Bon Sauvage)، لوح سپید و بدون پیش‌فرضی را تعریف کند تا با تکیه بر آن، فرد را در وضعیتی قبل از قرارداد اجتماعی تحلیل نماید. آن‌طور که در «امیل»/ Émile, ou De l’éducation, 1762و رساله «گفتاری در باب علوم و هنرها»/ Discours sur les sciences et les arts, 1750 باور دارد، سازه‌های تمدن تطور یافته و از جمله آموزش و علوم و هنرها، موجب فساد و انحطاط وحشی نیک را فراهم می‌آورد، نه تعالی آن را. وحشی نیک، آن است که در عین زندگی در اجتماع، هنوز تابع خصال طبیعی خویش است.

▬    دو غریزه حب نفس و حس همدردی طبیعت انسان را می‌سازد. در وضع طبیعی، انسان‌ها مستقل، آزاد، مادون خوب و بد، و نسبت به هم بی‌اعتنا هستند. ولی با زندگی در اجتماع و به واسطه مالکیت و سپس نابرابری، از این وضع نیک فاصله می‌گیرند؛ از دیدگاه روسو، با فرا رفتن از وضع موجود، می‌توان دوباره به آزادی و استقلالی که در وضع طبیعی داشته‌ایم، بازگردیم. جایگاه قرارداد اجتماعی حداقلی، سیاست، و آزادی، دقیقاً همین جاست (Du contrat social; ou Principes du droit politique, 1762).
▬    «انتقال از وضع طبیعی به قرارداد اجتماعی، موجب دگرگونی بزرگی در او می‌شود: این تحول سبب می‌گردد که در رفتار وی، عدالت جانشین غریزه شود و اعمال او بر خلاف گذشته، طبق موازین اخلاق صورت گیرد. آن‌گاه است که شهوات کنار می‌روند و جای خود را به حق می‌دهند و انسان به جای آن‌که زیر تأثیر هوی و هوس جسمانی باشد، به ندای تکلیف گوش فرا می‌دهد؛ او که در گذشته، فقط به منافع خود پایبند بود، اکنون لازم می‌بیند که بر طبق اصول دیگری عمل کند، و پیش از آن‌که به دنبال تمایلات نفسانی خود رود با عقل مشورت کند.
▬    «هر چند که انسان در این وضع [تازه] از بسیاری از مزایای طبیعی محروم شود، ولی در عوض مزایای با ارزش دیگری به دست می‌آورد، استعدادهای ذهنی او به کار می‌افتد و پرورش می‌یابد، دامنه افکارش وسیع می‌شود، احساسات و عواطفش والا می‌گردد و روح او به مرتبتی ارتقاء می‌یابد، که اگر برخی رذالت‌ها گاه این وضع تازه را به وضعی پست‌تر از وضع طبیعی تبدیل نمی‌کرد، می‌بایست همواره لحظه فرخنده‌ای را که در آن از وضع آغازین خود جدا شد و از حال حیوانی بی شعور و محدود به مقام انسانی عاقل و هوشیار درآمد، سپاس گوید.
▬    «حال، بهتر است امتیازاتی را که انسان از این دگرگونی احوال به دست می‌آورد و از دست می‌دهد، به صورتی بیان کنیم که مقایسه آن‌ها آسان‌تر باشد؛ آن‌چه انسان با عقد قرارداد اجتماعی از دست می‌دهد، آزادی طبیعی و حق نامحدودی است بر هر آن‌چه می‌تواند به دست آورد و نگاه دارد. و آن‌چه به وسیله قرارداد کسب می‌کند، آزادی مدنی و حق مالکیت همهٔ چیزهایی است که در تصرف اوست. برای آن‌که به ماهیت اصلی این داد و ستد پی ببریم، لازم است که از طرفی (1) میان آزادی طبیعی که حدود آن فقط به وسیله قدرت فرد تعیین می‌شود، و آزادی مدنی که به وسیله اراده همگانی محدود می‌گردد، و از طرف دیگر، (2) میان تصرفی که بر اثر زور حاصل می‌شود، با حق نخستین متصرف و حق مالکیت که مجوز آن یک سند قطعی است، قائل به تمایز شویم.
▬    «و نیز، می‌توانیم به آن چیزهایی که قبلاً ذکر کرده‌ایم، آزادی اخلاقی (liberté morale) را هم (به عنوان یکی دیگر از مزایایی که وضع مدنی برای انسان فراهم می‌آورد) اضافه کنیم. آزادی اخلاقی، انسان را بواقع، صاحب اختیار خود می‌کند، زیرا کسی که زیر فرمان شهوات و خواست‌های نفسانی خویش باشد به نوعی بنده است، ولی پیروی از قانونی که انسان خود برای خویشتن وضع کرده، آزادی [واقعی] است. در این باره بحث ما به درازا کشید و باید بگوییم که تحلیل مفهوم فلسفی کلمه «آزادی» خارج از موضوع تحقیق کنونی ماست. ...
▬    «...این...درست نیست که بگوییم افراد بعد از عقد قرارداد، حقیقتاً از چیزی صرف نظر می‌کنند... [زیرا نه تنها چیزی را از دست نمی‌دهند،] بلکه وضع زندگی آن‌ها بسیار از وضع گذشته‌شان بهتر می‌شود. آنان به جای آن‌که از موهبتی محروم شوند، داد و ستدی پرسود می‌کنند، بدین معنی که زندگی متزلزل و نامعلوم خود را با یک زندگی راحت‌تر و مطمئن‌تر سودا می‌کنند، به جای انجام لجام گسیختگی طبیعتشان آزادی حقیقی به دست می‌آورند، آن قدرتی که می‌توانستند به وسیله آن به دیگران آسیب رسانند با ایمنی زندگی‌شان مبادله می‌کنند؛ و در برابر از دست دادن نیروی فردیشان (که ممکن بود مغلوب قدرت دیگران شود) از حقی برخوردار می‌گردند که در پرتو اتحاد اجتماعی، تسخیر ناشدنی می‌شود».
▬    مشارکت عمومی در محاکم و رویه‌های جمعی، نوعی اراده عمومی را شکل خواهد داد که بیع ناپذیر و غیرقابل تقسیم است. از آن رو که عمیقاً ریشه‌دار است. شبیه همین مفهوم را هردر در مفهوم «روح ملت» دارد.
▬    پیشرفت انسان طبیعی در جامعهٔ مدنی، مستلزم تقید به جمهوری دموکراتیک، از طریق اراده‌ای جمعی است؛ اراده‌ای که به نظر روسو، واقعیتی منحصر به فرد، و متضمن برابری، آزادی و حاکمیت عمومی است. پس، جامعهٔ مدنی، محصولی از عقل انسانی و عدالت اجتماعی است. ارادهٔ کلی، از یک گفت و گوی عمومی و شورایی فراگیر بیرون خواهد آمد که شهروندان شکل می‌دهند. برای تحقق این مسأله، شهروندان بایستی به علقه‌ای عام برای رفاه عمومی اجتماع خود وفادار بمانند. فرد بما هو فرد، در این شکل از حکومت، فردی آزاد است، زیرا شهروندان، تنها از خود و از طریق همنوایی با علایق عقلانی و فراگیری که خودشان تعریف و تحدید می‌کنند، تبعیت می‌کنند.
▬    آزادی مطلق لیبرالیستی جان لاکی و امریکایی، بیانگر منافع شخصی است که این نوع از حاکمیت عمومی را از بین می‌برد. حاکمیت عمومی مد نظر روسو، هر چند که بسیار مبهم است، قطعاً، مبتنی بر همبستگی اجتماعی است. تا آنجا که به روسو مربوط است، این ابهام میان منافع شخصی و اراده عمومی، با تعمق در معنای «اراده» قابل حل و فصل است. واقع آن است که گوهر «اراده»، همان طور که بعدها، آرتور شوپنهاور نشان داد، گوهر هستی است و از این طریق، نقشی میان ذهنی برای شکل‌گیری روح جمعی می‌سازد. آنچه لاجرم انسان‌های طبیعی یا وحشی‌های نیک را می‌تواند دور هم جمع کند و از آن‌ها اتحادهای نیرومند بسازد، جوهری فلسفی و حکمی است که در گوهر اراده نهفته است.
▬    از گفته‌های پیشین، چنین برمی‌آید که در باور روسو، اراده عمومی همیشه بر حق است و هدف آن همانا خیر عمومی است. ولی این، دلیل آن نیست که تصمیمات مردم هم، پیوسته درست باشد. هدف آدمی هماره خیر خویش است، ولی چه بسا همیشه نداند که خیر او چیست. مردم، هیچ‌گاه فساد نمی‌پذیرند، ولی اغلب، دچار انحراف می‌گردند، و آن وقت است که به نظر می‌آید به بدی‌ها گرایش دارند. اغلب، میان اراده عمومی و اراده همه افراد، اختلاف قابل ملاحظه‌ای وجود دارد: هدف اراده عمومی، نفع مشترک است و هدف اراده همه افراد، منافع خصوصی است، و فقط حاصل جمع اراده‌های تک تک افراد است. حال، اگر از این مجموعه، منافعی را که با هم مغایرت دارند و همدیگر را خنثی می‌کنند، حذف کنیم، آن‌چه باقی می‌ماند، اراده عمومی است. اگر مردم، همه افراد، هنگامی که می‌خواهند تصمیمات خود را بگیرند، به قدر کافی درباره موضوع مورد نظر آگاه شده باشند و هیچ‌گونه تبانی و ارتباطی میان آنان وجود نداشته باشد، در آن صورت، همیشه اراده عمومی از حاصل جمع اختلاف‌های کوچک ناشی می‌شود و تصمیمات آنان، همواره خوب و درست خواهد بود. ولی هنگامی که دسته‌ها و حزب‌ها بتوانند به بهای منافع کل اجتماع تشکیل شوند، اراده عمومی به اراده‌های گروه‌های مختلف افراد مبدل می‌شود، و هر یک از آن اراده‌ها از نظر اعضای حزب متبوع، اراده عمومی و از نظر کشور به طور کلی، اراده خصوصی به شمار می‌رود. دیگر نمی‌توان گفت که به تعداد افراد رأی دهنده وجود دارد، بلکه باید گفت که فقط به تعداد حزب‌ها و دسته‌ها، رأی دهنده موجود است. هر اندازه که از میزان اختلاف‌ها کاسته شود، نتیجه‌ای که حاصل می‌شود دارای عمومیت کمتری است. سرانجام، وقتی یکی از حزب‌ها یا دسته‌ها به قدر کافی قدرت استیلا بر دیگران را پیدا کند، دیگر، نتیجه‌ای که به دست می‌آید حاصل جمع اختلاف‌های کوچک نیست، بلکه فقط یک اختلاف هست. هنگامی که چنین وضعی پیش آید، دیگر «اراده عمومی» وجود نخواهد داشت و عقیده‌ای که در این حال پیروز می‌شود فقط یک عقیده خصوصی است.
▬    از این قرار، هدف روسو، تقلیل هر چه بیشتر نهادهای قانونی است؛ در واقع، در دیدگاه روسو، قوه مقنن، ساختمانی ثابت با جلسات منظم سه روز در هفته نیست، بلکه مقرر است تا هر گاه، ناگزیر قانونی لازم آمد، مردم شهر در میدان شهر گرد هم آیند و پس از وارسی در موضوع قانونی وضع نمایند و متفرق گردند. نکته مهم در این فرآیند قانون‌گذاری آن است که باید «برابری+حداکثر آزادی» صورت پذیرد. در واقع، روسو، درکی حداقلی از حکومت داشت.
مآخذ:...
هو العلیم

آخرین بروز رسانی در سه شنبه, 17 خرداد 1401 ساعت 19:01

ترجمه ویرایش هشتم/۲۰۱۰ «نظریه جامعه‌شناختی» جرج ریتزر منتشر شد+دانلود نسخه اصلی

فرستادن به ایمیل چاپ

جرجادامه مطلب... ریتزر؛ فقط ایده‌ای برای تأمل بیشتر


•    ویرایش هشتم، با ترجمه دکتر هوشنگ نایبی از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، و به همت نشر نی، منتشر شده است.

•    این ویرایش که در کنار ویرایش هفتم، در مقایسه با آپگریدهای پیشین، متحمل تغییرات بیشتری شده است، بویژه نظریه شبکه و پسااومانیسم را که با زنجیره‌ای از متفکران به محوریت برونو لاتور معرفی می‌شود، تحت عنوان «تحولات پیشتاز در نظریه معاصر» افزوده است.

•    فهرست مطالب کتاب به شرح ذیل است. در فرجام فهرست، دانلود نسخه انگلیسی کتاب از لینک مستقیم میسر گردیده است.


▀▄█▌ Classical Sociological Theory 1

░▒▓ CHAPTER 1 A Historical Sketch of Sociological Theory: The Early Years 1
■ Introduction 2
■ Social Forces in the Development of Sociological Theory 5
■ Political Revolutions 5
■ The Industrial Revolution and the Rise of Capitalism 5
■ The Rise of Socialism 6
■ Feminism 6
■ Urbanization 7
■ Religious Change 7
■ The Growth of Science 8
■ Intellectual Forces and the Rise of Sociological Theory 8
■ The Enlightenment 8
■ The Conservative Reaction to the Enlightenment 9
■ The Development of French Sociology 11
■ Alexis de Tocqueville (1805–1859) 11
■ Claude Henri Saint-Simon (1760–1825) 14
■ Auguste Comte (1798–1857) 15
■ Emile Durkheim (1858–1917) 19
■ The Development of German Sociology 21
■ The Roots and Nature of the Theories of Karl Marx (1818–1883) 21
■ The Roots and Nature of the Theories of Max Weber (1864–1920) and Georg Simmel (1858–1918) 26
■ The Origins of British Sociology 32
■ Political Economy, Ameliorism, and Social Evolution 34
■ Herbert Spencer (1820–1903) 36
■ The Key Figure in Early Italian Sociology 39
■ Turn-of-the-Century Developments in European Marxism 40

░▒▓ CHAPTER 2 Karl Marx 43
■ Introduction 43
■ The Dialectic 45
■ Dialectical Method 46
■ Fact and Value 46
■ Reciprocal Relations 46
■ Past, Present, Future 47
■ No Inevitabilities 47
■ Actors and Structures 48
■ Human Potential 48
■ Labor 52
■ Alienation 53
■ The Structures of Capitalist Society 56
■ Commodities 57
■ Fetishism of Commodities 58
■ Capital, Capitalists, and the Proletariat 59
■ Exploitation 60
■ Class Conflict 62
■ Capitalism as a Good Thing 64
■ Materialist Conception of History 65
■ Cultural Aspects of Capitalist Society 67
■ Ideology 67
■ Religion 70
■ Marx’s Economics: A Case Study 70
■ Communism 73
■ Criticisms 73

░▒▓ CHAPTER 3 Emile Durkheim 76
■ Introduction 76
■ Social Facts 77
■ Material and Nonmaterial Social Facts 79
■ Types of Nonmaterial Social Facts 80
■ The Division of Labor in Society 84
■ Mechanical and Organic Solidarity 85
■ Dynamic Density 88
■ Repressive and Restitutive Law 89
■ Normal and Pathological 90
■ Justice 91
■ Suicide 92
■ The Four Types of Suicide 93
■ Suicide Rates and Social Reform 96
■ The Elementary Forms of Religious Life 97
■ Early and Late Durkheimian Theory 97
■ Theory of Religion—The Sacred and the Profane 98
■ Why Primitive? 100
■ Totemism 100
■ Sociology of Knowledge 101
■ Collective Effervescence 102
■ Moral Education and Social Reform 103
■ Morality 104
■ Moral Education 105
■ Occupational Associations 106
■ Criticisms 107
■ Functionalism and Positivism 107
■ Other Criticisms 108

░▒▓ CHAPTER 4 Max Weber 112
■ Methodology 113
■ History and Sociology 113
■ Verstehen 116
■ Causality 118
■ Ideal Types 119
■ Values 121
■ Substantive Sociology 124
■ What Is Sociology? 124
■ Social Action 125
■ Class, Status, and Party 127
■ Structures of Authority 128
■ Rationalization 136
■ Religion and the Rise of Capitalism 146
■ Criticisms 154

░▒▓ CHAPTER 5 Georg Simmel 158
■ Primary Concerns 158
■ Levels and Areas of Concern 159
■ Dialectical Thinking 162
■ Individual Consciousness 164
■ Social Interaction (“Association”) 165
■ Interaction: Forms and Types 166
■ Social Structures 171
■ Objective Culture 172
■ The Philosophy of Money 174
■ Money and Value 175
■ Money, Reification, and Rationalization 176
■ Negative Effects 178
■ The Tragedy of Culture 179
■ Secrecy: A Case Study in Simmel’s Sociology 181
■ Secrecy and Social Relationships 182
■ Other Thoughts on Secrecy 184
■ Criticisms 185



▀▄█▌ Modern Sociological Theory: The Major Schools 189

░▒▓ CHAPTER 6 A Historical Sketch of Sociological Theory: The Later Years 189
■ Early American Sociological Theory 190
■ Politics 190
■ Social Change and Intellectual Currents 192
■ The Chicago School 199
■ Women in Early Sociology 205
■ W.E.B. Du Bois and Race Theory 206
■ Sociological Theory to Midcentury 207
■ The Rise of Harvard, the Ivy League, and Structural Functionalism 207
■ The Chicago School in Decline 211
■ Developments in Marxian Theory 212
■ Karl Mannheim and the Sociology of Knowledge 213
■ Sociological Theory from Midcentury 214
■ Structural Functionalism: Peak and Decline 214
■ Radical Sociology in America: C. Wright Mills 214
■ The Development of Conflict Theory 215
■ The Birth of Exchange Theory 217
■ Dramaturgical Analysis: The Work of Erving Goffman 218
■ The Development of Sociologies of Everyday Life 219
■ The Rise and Fall (?) of Marxian Sociology 220
■ The Challenge of Feminist Theory 222
■ Structuralism and Poststructuralism 223
■ Late-Twentieth-Century Developments in Sociological Theory 224
■ Micro-Macro Integration 224
■ Agency-Structure Integration 224
■ Theoretical Syntheses 226
■ Theories of Modernity and Postmodernity 226
■ The Defenders of Modernity 226
■ The Proponents of Postmodernity 227
■ Theories to Watch in the Early Twenty-first Century 228
■ Multicultural Social Theory, Queer Theory, and Critical Theories of Race and Racism 228
■ Postmodern and Post-Postmodern Social Theories 230
■ Theories of Consumption 231
■ Theories of Globalization 231
■ Actor-Network Theory 233
■ Practice Theory 233

░▒▓ CHAPTER 7 Structural Functionalism, Neofunctionalism, and Conflict Theory 236
■ Structural Functionalism 237
■ The Functional Theory of Stratification and Its Critics 238
■ Talcott Parsons’s Structural Functionalism 240
■ Robert Merton’s Structural Functionalism 252
■ The Major Criticisms 258
■ Neofunctionalism 260
■ Conflict Theory 265
■ The Work of Ralf Dahrendorf 265
■ The Major Criticisms and Efforts to Deal with Them 269
■ A More Integrative Conflict Theory 270

░▒▓ CHAPTER 8 Varieties of Neo-Marxian Theory 277
■ Economic Determinism 277
■ Hegelian Marxism 278
■ Georg Lukács 279
■ Antonio Gramsci 281
■ Critical Theory 282
■ The Major Critiques of Social and Intellectual Life 282
■ The Major Contributions 286
■ Criticisms of Critical Theory 290
■ The Ideas of Jurgen Habermas 290
■ Critical Theory Today: the Work of Axel Honneth 294
■ Later Developments in Cultural Critique 296
■ Neo-Marxian Economic Sociology 297
■ Capital and Labor 297
■ Fordism and Post-Fordism 303
■ Historically Oriented Marxism 305
■ The Modern World-System 305
■ Neo-Marxian Spatial Analysis 310
■ The Production of Space 311
■ Trialectics 314
■ Spaces of Hope 315
■ Post-Marxist Theory 317
■ Analytical Marxism 318
■ Postmodern Marxian Theory 323
■ After Marxism 326
■ Criticisms of Post-Marxism 328

░▒▓ CHAPTER 9 Systems Theory 331
■ Sociology and Modern Systems Theory 331
■ Gains from Systems Theory 331
■ Some General Principles 332
■ Applications to the Social World 333
■ Niklas Luhmann’s General System Theory 335
■ Autopoietic Systems 336
■ Society and Psychic Systems 338
■ Double Contingency 339
■ Evolution of Social Systems 341
■ Differentiation 342
■ Luhmann’s Sociology of Knowledge 347
■ Criticisms 348

░▒▓ CHAPTER 10 Symbolic Interactionism 351
■ The Major Historical Roots 351
■ Pragmatism 351
■ Behaviorism 352
■ Between Reductionism and Sociologism 354
■ The Ideas of George Herbert Mead 355
■ The Priority of the Social 355
■ The Act 356
■ Gestures 359
■ Significant Symbols 360
■ Mind 362
■ Self 362
■ Society 367
■ Symbolic Interactionism: The Basic Principles 369
■ Capacity for Thought 369
■ Thinking and Interaction 370
■ Learning Meanings and Symbols 371
■ Action and Interaction 372
■ Making Choices 372
■ The Self and the Work of Erving Goffman 373
■ Groups and Societies 382
■ Criticisms 384
■ Toward a More Synthetic and Integrative Symbolic Interactionism 385
■ Redefining Mead 385
■ Micro-Macro Integration 387
■ The Future of Symbolic Interactionism 388

░▒▓ CHAPTER 11 Ethnomethodology 391
■ Defining Ethnomethodology 391
■ The Diversification of Ethnomethodology 395
■ Studies of Institutional Settings 395
■ Conversation Analysis 396
■ Some Early Examples 397
■ Breaching Experiments 397
■ Accomplishing Gender 399
■ Conversation Analysis 400
■ Telephone Conversations: Identification and Recognition 400
■ Initiating Laughter 401
■ Generating Applause 402
■ Booing 403
■ The Interactive Emergence of Sentences and Stories 404
■ Integration of Talk and Nonvocal Activities 405
■ Doing Shyness (and Self-Confidence) 406
■ Studies of Institutions 407
■ Job Interviews 407
■ Executive Negotiations 407
■ Calls to Emergency Centers 408
■ Dispute Resolution in Mediation Hearings 408
■ Criticisms of Traditional Sociology 410
■ Separated from the Social 410
■ Confusing Topic and Resource 411
■ Stresses and Strains in Ethnomethodology 412
■ Synthesis and Integration 413
■ Ethnomethodology and the Micro-Macro Order 414

░▒▓ CHAPTER 12 Exchange, Network, and Rational Choice Theories 416
■ Exchange Theory 416
■ Behaviorism 416
■ Rational Choice Theory 417
■ The Exchange Theory of George Homans 420
■ Peter Blau’s Exchange Theory 427
■ The Work of Richard Emerson and His Disciples 431
■ Network Theory 437
■ Basic Concerns and Principles 438
■ A More Integrative Network Theory 440
■ Network Exchange Theory 441
■ Structural Power 442
■ Strong and Weak Power Structures 443
■ Rational Choice Theory 444
■ Foundations of Social Theory 445
■ Criticisms 451

░▒▓ CHAPTER 13 Contemporary Feminist Theory 454
■ Feminism’s Basic Questions 454
■ Historical Framing: Feminism, Sociology, and Gender 457
■ Varieties of Contemporary Feminist Theory 460
■ Gender Difference 461
■ Sociological Theories: Institutional and Interactionist 464
■ Gender Inequality 466
■ Gender Oppression 470
■ Structural Oppression 475
■ Feminism and Postmodernism 485
■ Feminist Sociological Theorizing 488
■ A Feminist Sociology of Knowledge 488
■ The Macro-Social Order 490
■ The Micro-Social Order 492
■ Subjectivity 495



▀▄█▌ Recent Integrative Developments in Sociological Theory 499

░▒▓ CHAPTER 14 Micro-Macro and Agency-Structure Integration 499
■ Micro-Macro Integration 500
■ Micro-Macro Extremism 500
■ The Movement toward Micro-Macro Integration 501
■ Examples of Micro-Macro Integration 502
■ Back to the Future: Norbert Elias’s Figurational Sociology 510
■ Agency-Structure Integration 520
■ Major Examples of Agency-Structure Integration 521
■ Major Differences in the Agency- Structure Literature 542
■ Agency-Structure and Micro-Macro Linkages: Fundamental Differences 544
■ PART IV From Modern to Postmodern Social Theory (and Beyond) 547

░▒▓ CHAPTER 15 Contemporary Theories of Modernity 547
■ Classical Theorists on Modernity 547
■ The Juggernaut of Modernity 549
■ Modernity and Its Consequences 551
■ Modernity and Identity 554
■ Modernity and Intimacy 555
■ The Risk Society 556
■ Creating the Risks 557
■ Coping with the Risks 558
■ The Holocaust and Liquid Modernity 559
■ A Product of Modernity 559
■ The Role of Bureaucracy 560
■ The Holocaust and Rationalization 561
■ Liquid Modernity 563
■ Modernity’s Unfinished Project 564
■ Habermas versus Postmodernists 568
■ Informationalism and the Network Society 569

░▒▓ CHAPTER 16 Globalization Theory 574
■ Major Contemporary Theorists on Globalization 576
■ Anthony Giddens on the “Runaway World” of Globalization 576
■ Ulrich Beck, the Politics of Globalization, and Cosmopolitanism 577
■ Zygmunt Bauman on the Human Consequences of Globalization 579
■ Cultural Theory 580
■ Cultural Differentialism 580
■ Cultural Convergence 583
■ Cultural Hybridization 588
■ Economic Theory 591
■ Transnational Capitalism 591
■ Empire 592
■ Political Theory 595
■ Neoliberalism 598
■ Critiquing Neoliberalism 601
■ Other Theories 603

░▒▓ CHAPTER 17 Structuralism, Poststructuralism, and Postmodern Social Theory 605
■ Structuralism 606
■ Roots in Linguistics 607
■ Anthropological Structuralism: Claude Lévi-Strauss 607
■ Structural Marxism 608
■ Poststructuralism 609
■ The Ideas of Michel Foucault 611
■ The Ideas of Giorgio Agamben 621
■ Postmodern Social Theory 628
■ Moderate Postmodern Social Theory: Fredric Jameson 632
■ Extreme Postmodern Social Theory: Jean Baudrillard 637
■ Postmodern Social Theory and Sociological Theory 639
■ Criticisms and Post-Postmodern Social Theory 640

░▒▓ CHAPTER 18 Cutting-Edge Developments in Contemporary Theory 645
■ Queer Theory 645
■ What Is It? 646
■ Where Did It Come From? 648
■ Critiques and Potential Solutions 651
■ Critical Theories of Race and Racism 652
■ Actor-Network Theory, Posthumanism, and Postsociality 656
■ Practice Theory 661



▀▄█▌ Sociological Metatheorizing and a Metatheoretical Schema for Analyzing Sociological Theory A-1
■ Metatheorizing in Sociology A-1
■ Pierre Bourdieu’s Reflexive Sociology A-5
■ The Ideas of Thomas Kuhn A-7
■ Sociology: A Multiple-Paradigm Science A-11
■ The Social-Facts Paradigm A-11
■ The Social-Definition Paradigm A-11
■ The Social-Behavior Paradigm A-12
■ Toward a More Integrated Sociological Paradigm A-12
■ Levels of Social Analysis: An Overview
References R-1
Credits C-1
Name Index I-1
Subject Index I-1

-------------------
لینک مستقیم دانلود

هو العلیم

 

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 07 آبان 1393 ساعت 19:53

بروزرسانی دوره ”فراسوی‌جامعه‌شناسی‌معرفت‌وعلم... طرح مبحث علوم شناختی“ نیمسال ۱-۰۱-۰۰

فرستادن به ایمیل چاپ

دکتر حامد حاجی‌حیدریادامه مطلب...


← این دورۀ درس «بررسی و نقد جامعه‌شناسی علم و معرفت» در دانشكدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، به منظور ایجاد مهارت‌های مقایسه‌ای در تحلیل جامعه‌شناسی معرفت، علم و تکنولوژی، و کوشش برای فرارفتن از معرفت‌شناسی اجتماعی به سوی علوم شناختی طراحی شده است.

← ما در این دوره سه هدف را دنبال می‌كنیم:

← مهم‌ترین منظور، علاقمندسازی دانشجویان به جامعه‌شناسی است تا انرژی لازم را برای تداوم مطالعات خود در طول دورۀ تحصیل به دست آورند. دو هدف دیگر، حول این هدف پی‌گیری می‌شوند؛
← هدف دوم به دست دادن تصویری از اركان زندگی اجتماعی در شرایط امروز جهان و ایران است؛
← و منظور سوم، آشنا كردن دانشجویان با مفاهیم اساسی مهم جامعه‌شناسی خواهد بود.
← تفهیم مطالب به دانشجویان، به شیوه‌های ارائه مطالب و زمینه‌های اصلی/ بحث كلاسی/ مطالعات دانشجو/ ارزیابی مطالعات دانشجویان/ و مشورت با استاد صورت می‌گیرد.

░▒▓ برنامه‌دوره‍
← طرح مبحث/اعلام برنامۀ ترم/معرفی منابع
← جامعه‌شناسی معرفت
← آگوست کنت... کارل مارکس... ماکس وبر... آلفرد شوتس/پیتربرگر/توماس لوکمان... ماکس شلر... کارل مانهایم... امیل دورکیم... رابرت کینگ مرتن
← معرفت‌شناسی اجتماعی
← آلفرد اِیِر... کارل ریموند پوپر... توماس کوهن... امره لاکاتوش... ژان فرانسوا لیوتار... پایان حقیقت
← پسااومانیسم
← نظریه عمومی اطلاعات... برونو لاتور... مطالعات علم و تکنولوژی... استیو فالر
← جمع‌بندی دوره

░▒▓ منبع‌اصلی
← Steve Fuller (2007) The Knowledge Book; Key Concepts in Philosophy, Science and Culture, McGill Queen’s University Press.

░▒▓ منبع‌جنبی
← Steve Fuller, Veronika Lipinska (2014) The Proactionary Imperative; A Foundation for Transhumanism, Palgrave Macmillan.

░▒▓ فعالیت‌های‌كلاس‌/ پس‌ازكلاس
← مباحث كلاس به منظور تدارك مقدمات لازم برای درك منبع اصلی ضروری خواهد بود.
← سؤالات، نكات و سایر ملاحظات خود را در تالار گفتگوی اینترنتی درس به اشتراك بگذارید.
← گزارش تحقیق+پاورپوینت (3 نمره) که تا پانزده اردیبهشت‌ماه تحویل خواهد شد، شامل بیش‌پژوهی در یکی از مضامین مندرج در برنامه دوره خواهد بود.
← در تهیه تحقیق به «کد دفاع از سلامت تحقیق» مندرج در پشت این برگه توجه فرمایید.
← ساخت گزارش تحقیق: چکیده (100 کلمه)+کلیدواژگان (10 تا 15 کلمه)+ طرح مسأله (مسأله چه هست و چه نیست)+ روش‌شناسی تحلیل و ارزیابی منابع مورد استفاده تحقیق+ مرور اهم تحقیقات پیشین+ اظهار نظر مقایسه‌ای در مورد تحقیقات پیشین+ جمع‌بندی و تصریح پاسخ به مسأله + توصیه‌هایی به مطالعات بعدی+ فهرست منابع.
گزارش‌های‌فوق‌العاده
← به مرور+انتقادی منبع اصلی+پاورپوینت، تا 2+ نمره افزون بر بیست نمره، تعلق خواهد گرفت.
← به مرور+انتقادی مباحث کلاس+پاورپوینت، تا 2+ نمره افزون بر بیست نمره، تعلق خواهد گرفت.
← کلیه گزارش‌ها غیر از گزارش اخیر تا یـ1ـک اردیبهشت‌ماه تحویل خواهند شد. منحصراً گزارش اخیر (مرور+انتقادی مباحث کلاس...)، با برگه امتحانی قابل تحویل است.

░▒▓ خط‌مشی‌ارزیابی‌پایان‌دوره
← امتحان پایان دوره بر مبنای (1) فصول معین از منبع اصلی، (2) مباحث كلاس برگزار خواهد شد (15 نمره).

░▒▓ فرصت‌مشورت‌ورفع‌اشكال
← hajiheidari@PhiloSociology®.ir
← تالار گفتگوی اینترنتی: www.PhiloSociology®.ir
← روزهای شنبه، دو‌شنبه(قبل از مراجعه به طریق ایمیل هماهنگ فرمایید) (ساعت 9:30 الی10)

---------
استیو فالر، در فاصله سال‌های 1992 تا 2019، مجموعه متنوعی از آثار اعم از کتاب و برنامه تلویزیونی تدارک دیده است تا ایده خود در مورد دگرگونی‌های دانش، علم، و فناوری را زیر ذره‌بین ببرد. دیدگاه‌های او بسیار مورد مناقشه قرار گرفته است، و بررسی انتقادی آن‌ها  می‌تواند ما را به برخی زوایای آینده نظام دانش و نسبت آن با سایر نهادهای اجتماعی مانند دولت، بازار، و دین حساس کند. او یک مسیحی فرانسیسکن کاتولیک است و از این بابت نیز دیدگاه‌هایی دارد که مورد محک است.

 

آخرین بروز رسانی در شنبه, 13 شهریور 1400 ساعت 11:49

ریز نتایج آزمون پایان دوره جامعه‌شناسی ارتباطات جمعی کارشناسی | نیم‌سال ۲-۰۰-۱۳۹۹

فرستادن به ایمیل چاپ

| ادامه مطلب...


دانشجویان گرامی

سلام و احترام؛

• تصحیح اوراق، به شیوه جستجوی کلیدواژه‌ها انجام ننننشد، و برای برداشت‌ها و تفاسیر معتبر یا نزدیک به اعتبار، نمره متناسب تعلق گرفت.
• هر پاسخ‌نامه، بدقت و با صرف وقت مناسب، بررسی شد.
• بدخطی، یا نگارش پس و پیش سؤالات، لطمه‌ای به تخصیص نمرات وارد نیاورده است.
• جمع‌بندی نمرات، مکرراً مورد وارسی قرار گرفت.
• پاسخ‌نامه افراد حایز نمره آستانه ”ده“، مجدداً بررسی، و در مورد دقت نمره، اطمینان حاصل شد.
• کلیه گزارش‌ها و دست‌نوشته‌ها، با وسواس، طبقه‌بندی و بررسی گردید، و بیشترین نمرۀ ممکن برای آن‌ها در نظر گرفته شد. بویژه از بصیرت‌ها و دانش مندرج در بخش اظهارنظرهای پایانی گزارش‌ها سپاسگزارم.
• توجه شما را به ریز نمرات جلب می‌کنم.
• در پایان، امیدوارم که مجموعه آموزشی تدارک دیده شده این درس، انگیزه‌ها، اطلاعات و نیروی لازم برای ادامه بررسی‌های شما در این قلمرو مهم را فراهم آورده باشد.
• تغییر برنامه درس را از طریق همین وب‌گاه پی‌گیری فرمایید.
• در پناه ولیعصر(عج) پاینده باشید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


عدالت فر زهرا    ←    ۲۰
سیدمحسنی سیدمحمد    ←    ۱۹
ایقانی قجلو حسن    ←    ۱۸.۷۵
رحمتی یونس    ←    ۱۷
فلاح سلطان اباد فاطمه    ←    ۱۶.۷۵
شوق الشعرا یگانه    ←    ۱۶.۲۵
عباسی دهنوی محمد    ←    ۱۵.۵
عبدی زهرا    ←    ۱۵.۵
نورمحمد مهران    ←    ۱۵.۲۵
۳۱۰۲۹۷۰۸۶    ←    ۱۴.۷۵
۳۱۰۲۹۷۰۷۲    ←    ۱۲.۷۵
۳۱۰۲۹۵۰۵۹    ←    ۱۲.۷۵
۳۱۰۲۹۷۱۰۱    ←    ۱۰.۲۵
۳۱۰۲۹۶۰۵۷    ←    ۹
۳۱۰۲۹۹۰۷۳    ←    ۱.۷۵


░▒▓░▒▓░▒▓░▒▓
█░▒▓ ریزنمرات
░▒▓░▒▓░▒▓░▒▓
شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۸۰۸۴░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░19.75░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░2░
گزارشات طول ترم:                                  ░3.5░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░2░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░20





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۶۰۶۷░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░18.75░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░0.25░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░19





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۶۰۵۲░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░18.75░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░ ░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░18.75





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۶۰۶۱░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░14.5░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░1░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░1.5░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░17





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۷۰۸۹░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░16.25░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░0.5░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░16.75





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۶۰۷۰░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░12░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░3.25░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░1░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░16.25





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۸۰۶۹░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░13.75░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░1.75░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░15.5





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۸۰۷۱░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░9.5░
گزارش تحقیق:                                  ░1.5░
گزارش فوق‌العاده:                                ░1░
گزارشات طول ترم:                                  ░1.5░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░2░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░15.5





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۷۱۰۸░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░13.75░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░1.5░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░15.25





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۷۰۸۶░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░12░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░0.75░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░2░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░14.75





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۷۰۷۲░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░12.75░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░ ░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░12.75





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۵۰۵۹░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░12.75░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░ ░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░12.75





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۷۱۰۱░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░9.5░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░0.5░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░0.25░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░10.25





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۶۰۵۷░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░8.5░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░0.5░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░9





شماره دانشجویی:                                     ░۳۱۰۲۹۹۰۷۳░
جمع نمره پاسخ‌نامه:                                  ░1.75░
گزارش تحقیق:                                  ░ ░
گزارش فوق‌العاده:                                ░ ░
گزارشات طول ترم:                                  ░ ░
مشارکت مؤثر در روند کلاس:                           ░ ░
░▒▓ نمره نهایی:                                  ░1.75

 

آخرین بروز رسانی در جمعه, 15 مرداد 1400 ساعت 14:12

صفحه 5 از 850

a_a_