دکتر حامد حاجیحیدری
← این دورۀ درس «بررسی و نقد جامعهشناسی علم و معرفت» در دانشكدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، به منظور ایجاد مهارتهای مقایسهای در تحلیل جامعهشناسی معرفت، علم و تکنولوژی، و کوشش برای فرارفتن از معرفتشناسی اجتماعی به سوی علوم شناختی طراحی شده است.
← ما در این دوره سه هدف را دنبال میكنیم:
← مهمترین منظور، علاقمندسازی دانشجویان به جامعهشناسی است تا انرژی لازم را برای تداوم مطالعات خود در طول دورۀ تحصیل به دست آورند. دو هدف دیگر، حول این هدف پیگیری میشوند؛
← هدف دوم به دست دادن تصویری از اركان زندگی اجتماعی در شرایط امروز جهان و ایران است؛
← و منظور سوم، آشنا كردن دانشجویان با مفاهیم اساسی مهم جامعهشناسی خواهد بود.
← تفهیم مطالب به دانشجویان، به شیوههای ارائه مطالب و زمینههای اصلی/ بحث كلاسی/ مطالعات دانشجو/ ارزیابی مطالعات دانشجویان/ و مشورت با استاد صورت میگیرد.
░▒▓ برنامهدوره
← طرح مبحث/اعلام برنامۀ ترم/معرفی منابع
← جامعهشناسی معرفت
← آگوست کنت... کارل مارکس... ماکس وبر... آلفرد شوتس/پیتربرگر/توماس لوکمان... ماکس شلر... کارل مانهایم... امیل دورکیم... رابرت کینگ مرتن
← معرفتشناسی اجتماعی
← آلفرد اِیِر... کارل ریموند پوپر... توماس کوهن... امره لاکاتوش... ژان فرانسوا لیوتار... پایان حقیقت
← پسااومانیسم
← نظریه عمومی اطلاعات... برونو لاتور... مطالعات علم و تکنولوژی... استیو فالر
← جمعبندی دوره
░▒▓ منبعاصلی
← Steve Fuller (2007) The Knowledge Book; Key Concepts in Philosophy, Science and Culture, McGill Queen’s University Press.
░▒▓ منبعجنبی
← Steve Fuller, Veronika Lipinska (2014) The Proactionary Imperative; A Foundation for Transhumanism, Palgrave Macmillan.
░▒▓ فعالیتهایكلاس/ پسازكلاس
← مباحث كلاس به منظور تدارك مقدمات لازم برای درك منبع اصلی ضروری خواهد بود.
← سؤالات، نكات و سایر ملاحظات خود را در تالار گفتگوی اینترنتی درس به اشتراك بگذارید.
← گزارش تحقیق+پاورپوینت (3 نمره) که تا پانزده اردیبهشتماه تحویل خواهد شد، شامل بیشپژوهی در یکی از مضامین مندرج در برنامه دوره خواهد بود.
← در تهیه تحقیق به «کد دفاع از سلامت تحقیق» مندرج در پشت این برگه توجه فرمایید.
← ساخت گزارش تحقیق: چکیده (100 کلمه)+کلیدواژگان (10 تا 15 کلمه)+ طرح مسأله (مسأله چه هست و چه نیست)+ روششناسی تحلیل و ارزیابی منابع مورد استفاده تحقیق+ مرور اهم تحقیقات پیشین+ اظهار نظر مقایسهای در مورد تحقیقات پیشین+ جمعبندی و تصریح پاسخ به مسأله + توصیههایی به مطالعات بعدی+ فهرست منابع.
گزارشهایفوقالعاده
← به مرور+انتقادی منبع اصلی+پاورپوینت، تا 2+ نمره افزون بر بیست نمره، تعلق خواهد گرفت.
← به مرور+انتقادی مباحث کلاس+پاورپوینت، تا 2+ نمره افزون بر بیست نمره، تعلق خواهد گرفت.
← کلیه گزارشها غیر از گزارش اخیر تا یـ1ـک اردیبهشتماه تحویل خواهند شد. منحصراً گزارش اخیر (مرور+انتقادی مباحث کلاس...)، با برگه امتحانی قابل تحویل است.
░▒▓ خطمشیارزیابیپایاندوره
← امتحان پایان دوره بر مبنای (1) فصول معین از منبع اصلی، (2) مباحث كلاس برگزار خواهد شد (15 نمره).
░▒▓ فرصتمشورتورفعاشكال
← hajiheidari@PhiloSociology®.ir
← تالار گفتگوی اینترنتی: www.PhiloSociology®.ir
← روزهای شنبه، دوشنبه(قبل از مراجعه به طریق ایمیل هماهنگ فرمایید) (ساعت 9:30 الی10)
---------
استیو فالر، در فاصله سالهای 1992 تا 2019، مجموعه متنوعی از آثار اعم از کتاب و برنامه تلویزیونی تدارک دیده است تا ایده خود در مورد دگرگونیهای دانش، علم، و فناوری را زیر ذرهبین ببرد. دیدگاههای او بسیار مورد مناقشه قرار گرفته است، و بررسی انتقادی آنها میتواند ما را به برخی زوایای آینده نظام دانش و نسبت آن با سایر نهادهای اجتماعی مانند دولت، بازار، و دین حساس کند. او یک مسیحی فرانسیسکن کاتولیک است و از این بابت نیز دیدگاههایی دارد که مورد محک است.
سلام و عرض ادب
ببخشيد استاد در طرح درس تصوير چند كتاب گذاشته شده كه خيلي واضح نيست، ممكنه عناوين و نام نويسندگان رو بفرماييد؟